Wiórki kokosowe – właściwości, skład i wykorzystanie wiórków kokosowych

Wiórki kokosowe to produkt otrzymywany z owocu egzotycznego kokosa. Kojarzone są przede wszystkim jako dodatek do wielu słodkich ciast i deserów. Jak się okazuje, wiórki kokosowe są nie tylko smaczne, ale przede wszystkim zdrowe - znacznie cenniejsze od samego kokosa pod względem wartości odżywczych. Co warto wiedzieć o wiórkach kokosowych?



Wiórki otrzymuje się z miąższu kokosa, fot. shutterstockWiórki otrzymuje się z miąższu kokosa, fot. shutterstock
  1. Wiórki kokosowe – co to takiego?
  2. Właściwości wiórków kokosowych
  3. Wiórki kokosowe – z czym to się je?
  4. Czy warto stosować wiórki kokosowe?

Wiórki kokosowe – co to takiego?

Wiórki kokosowe stanowią dodatek do różnych ciast i deserów, ale także urozmaicają dania kuchni azjatyckiej. Cenione są za znakomity smak oraz kokosowy aromat. Jednak wiórki kokosowe są nie tylko smaczne, ale przede wszystkim zdrowe. Kryją się w nich niezwykle cenne składniki odżywcze, które wspomagają funkcjonowanie naszego organizmu.

Wiórki otrzymuje się z miąższu, czyli białej i mięsistej masy, która znajduje się bezpośrednio pod twardą skorupą orzecha kokosowego. Ten egzotyczny owoc najpierw zostaje poddany procesowi suszenia, a dopiero potem ścierania. Najlepsze wiórki kokosowe pochodzą z suszarń na Archipelagu Malajskim, Cejlonie i Nowej Gwinei, ponieważ suszone są tam gorącym powietrzem. Głównymi producentami wiórek kokosowych są Indie, Meksyk, Sri Lanka, Indonezja i Filipiny.
Właściwości wiórków kokosowych, opracowanie własne

Właściwości wiórków kokosowych

Miąższ z kokosa zawiera w sobie cenne składniki odżywcze, takie jak minerały - cynk, fosfor, magnez, sód, potas, wapń i żelazo, witaminywitaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C, E i K oraz nasycone kwasy tłuszczowe, które są bardzo ważne w naszej codziennej diecie. Kwasy te są przetwarzane w zupełnie inny sposób niż te pochodzenia zwierzęcego. Wszystko dlatego, że ich cząsteczki są znacznie mniejsze, a sam proces przebiega zdecydowanie szybciej i nie wymaga obecności enzymów, takich jak lipaza i żółć. Ich wielką zaletą jest to, że nie odkładają się jako komórki tłuszczowe, ale są szybko wykorzystywanym źródłem energii dla organizmu. W związku z tym podkręcają nasz metabolizm, dlatego spożywając je szybciej spalamy kalorie.
Potas należy do z głównych elektrolitów zawartych w naszych komórkach. Elektrolity to pierwiastki, które obdarzone są ładunkiem elektrycznym i mogą przewodzić prąd. Potas odpowiedzialny jest za utrzymanie odpowiedniego napięcia elektrycznego na błonach komórkowych (tzw. potencjał spoczynkowy) oraz odpowiada za przekazywanie impulsów elektrycznych między komórkami (tzw. potencjał czynnościowy). Pierwiastek ten bierze udział w procesach syntezy, czyli budowy aminokwasów i białek. Jest też niezbędny w cyklach, w których nasze komórki produkują energię. Poza tym kontroluje pracę mięśni i ma ogromny wpływ na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej całego organizmu.

Fosfor wraz z wapniem i witaminą D odpowiadają za zdrowe i mocne kości oraz zęby – biorą udział w ich mineralizacji. Pozostała część tego pierwiastka występuje w tkankach miękkich i błonach komórkowych. Poza tym fosfor można znaleźć w kwasach nukleinowych (DNA, RNA), które tworzą kod genetyczny, dlatego też jest ważnym nośnikiem informacji genetycznych. Pierwiastek ten bierze udział także w przewodzeniu bodźców nerwowych, w przemianach energetycznych i pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Ponadto jest niezbędny by nasz układ nerwowy prawidłowo funkcjonował.

Kwas foliowy znajdujący się w wiórkach kokosowych, potrzebny jest każdej komórce naszego ciała, przez całe życie. Jak się okazuje, znaczna część społeczeństwa cierpi na jego niedobór. Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA, czyli nasz materiał genetyczny. Oznacza to, że reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek. Kwas foliowy z udziałem witaminy B12 uczestniczy w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek, ma zatem działanie krwiotwórcze. Bez niego grozi nam anemia. Brak kwasu foliowego jest szczególnie groźny dla kobiet w ciąży, ponieważ może być przyczyną poważnych wad płodu.

Wiórki kokosowe zawierają ogromne zasoby błonnika, który niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Wiórki są cennym składnikiem diet niskowęglowodanowych, w których ograniczone jest spożycie produktów roślinnych. To także znakomite uzupełnienie jadłospisu sportowców, którzy dodają je do koktajli białkowych oraz musli z płatkami owsianymi, ponieważ są bogate również w białko.
Kokos najpierw zostaje poddany procesowi suszenia, a dopiero potem ścierania, fot. shutterstock

Wiórki kokosowe – z czym to się je?

Wiórki kokosowe to nie tylko pyszny i aromatyczny, ale przede wszystkim zdrowy dodatek do wielu potraw. Znajdują one zastosowanie na wielu kulinarnych płaszczyznach. W porze śniadaniowej najlepiej będą smakowały wraz z owsianką i musli, ale będą dobrze się komponowały także z jogurtami, kefirami, maślankami czy owocowymi koktajlami. Również w porze obiadowej sprawdzą się doskonale – stanowią dobre połączenie z naleśnikami, racuchami oraz wszelkiego rodzaju plackami. Jeśli jednak preferujemy lunch w wytrawnej wersji, to wiórki kokosowe można dodać do potraw z kurczaka lub indyka, dzięki temu uzyskamy oryginalny smak. Połączenie mięsa drobiowego z wiórkami kokosowymi to specjalność kuchni orientalnej.
Przepis na kulki rafaello

Składniki:

Przygotowanie:
Śmietanę kremówkę podgrzewamy w rondelku, następnie dodajemy mleko w proszku i porządnie mieszamy. Do powstałej masy dodajemy pokruszoną czekoladę i mieszamy do całkowitego rozpuszczenia. Gotową masę odstawiamy do ostygnięcia. Masło ucieramy z cukrem na puszysty krem i stopniowo dodajemy po jednej łyżce wystudzoną masę śmietankową. Na koniec dodajemy 100 g wiórek kokosowych, a wafle mielimy na proszek i również dodajemy do masy. Ponownie mieszamy. Masę wstawiamy do lodówki na około 2 godziny, by stężała. Po upływie tego czasu z masy mieszamy i formujemy kulki. Obtaczamy w pozostałych wiórkach kokosowych i ponownie schładzamy w lodówce.


Przepis na czekoladki kokosowe

Składniki:
  • 100 g mlecznej czekolady
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 100 g wiórek kokosowych
  • 250 g zagęszczonego mleka słodzonego
  • 1 kieliszek likieru kokosowego (opcjonalnie)

Przygotowanie:
Obie czekolady kruszymy do miseczki, ustawiamy nad naczyniem z gotującą się wodą i rozpuszczamy. Foremki (mogą być te do lodu) delikatnie smarujemy olejem, a następnie za pomocą pędzelka rozpuszczoną czekoladą. Wkładamy do lodówki by dobrze zastygło. Mleko podgrzewamy uważając, żeby się nie przypaliło, wsypujemy wiórki kokosowe i mieszamy. Pozostawiamy do przestygnięcia. Na tym etapie możemy opcjonalnie dodać likier kokosowy. Jeśli pierwsza warstwa czekolady zastygła, dodajemy wystudzone wiórki kokosowe, zostawiając nieco miejsca na czekoladę. Pozostałą czekoladę podgrzewamy i zaklejamy powstałe czekoladki. Ponownie wkładamy do lodówki, by całość zastygła.

Kulki rafaello, fot. shutterstock
Przepis na kurczaka curry z wiórkami kokosowymi

Skład:

Przygotowanie:
Połowę jogurtu mieszamy z mieszanka przypraw do kurczaka. Piersi drobiowe kroimy w paseczki i pozostawiamy w marynacie na około 30 minut. Cebulę kroimy w drobną kostkę i podsmażamy w garnku. Następnie dorzucamy do niej zamarynowane piersi z kurczaka, łyżkę curry oraz wiórki kokosowe. Smażymy cały czas mieszając do momentu, aż woda zupełnie odparuje. Następnie dodajemy łyżkę mąki i pokrojone w kostkę brzoskwinie. Dokładnie mieszamy i smażymy przez kolejną chwilę. Potem dodajemy około 300 ml wody oraz bulion, gotujemy przez kolejne 5 minut. Na sam koniec zaprawiamy resztą jogurtu, dodajemy sok z cytryny oraz świeżo pokrojoną natkę kolendry. Danie serwujemy z ryżem

Czy warto stosować wiórki kokosowe?

Wiórki kokosowe stanowią znakomity dodatek do deserów oraz niektórych dań. Są nie tylko pyszne, ale przede wszystkim zdrowe. Dostarczają wiele cennych witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Można je stosować niemal do wszystkiego; świetnie smakują zarówno na śniadanie, jak i również egzotyczny dodatek do lunchu.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://healthyeating.sfgate.com/health-benefits-dehydrated-shredded-coconut-8278.html”; data dostępu: 2019-12-03
  2. “https://www.healthline.com/nutrition/coconut-meat#nutrients”; data dostępu: 2019-12-03
  3. “https://www.finecooking.com/ingredient/shredded-coconut”; data dostępu: 2019-12-03
  4. “https://www.tasteofhome.com/article/is-flaked-or-shredded-coconut-best-for-your-recipe/”; data dostępu: 2019-12-03
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy