Dieta na wzmocnienie wątroby – opis i zasady. Jadłospis w diecie na wzmocnienie wątroby

Starożytni Grecy uważali ją za dom duszy, dla Europejczyków stanowiła siedlisko emocji, zaś Azjaci byli przekonani, że jest źródłem energii witalnej. Mimo to wątroba jest organem, o którego istnieniu często zapominamy. Rzadko boli, jednak jej zaniedbanie może prowadzić do przykrych konsekwencji. Na szczęście wiosna jest idealną porą na wzmocnienie wątroby, chociażby dlatego, że według tradycyjnej medycyny chińskiej, narząd ten należy do żywiołu drewna (wiosny). Jako że organ ten kontroluje i oddziałuje na każdy element organizmu, poprawa jego funkcjonowania oznacza wzrost wydolności całego ciała.



pixabay.compixabay.com
  1. Dieta na wzmocnienie wątroby - jemy skromnie, ale często
  2. Dieta na wzmocnienie wątroby - dokładnie przeżuwamy jedzenie
  3. Dieta na wzmocnienie wątroby - eliminujemy używki i fast-food
  4. Dieta na wzmocnienie wątroby - ograniczamy spożycie mięsa
  5. Dieta na wzmocnienie wątroby - uważamy, żeby nie przedawkować żelaza
  6. Dieta na wzmocnienie wątroby - ograniczamy sód do minimum
  7. Dieta na wzmocnienie wątroby - czytamy etykiety
  8. Pilnujemy diety lekkostrawnej
  9. Dieta na wzmocnienie wątroby - jedzenie, które pomoże wątrobie
  10. Dbajmy o wątrobę, jak o największy skarb
Każdy spożywany przez nas pokarm musi przejść przez wątrobę, która, niczym naturalny filtr, ochrania organizm przed toksycznymi substancjami, a jednocześnie pomaga wykorzystać cenne składniki odżywcze. Z tego względu organ ten jest bardzo wrażliwy na to, co jemy, zwłaszcza wówczas, gdy jest słaby i chory. Wątrobie mogą szkodzić zarówno wirusowe zapalenia, jak i przyjmowanie niektórych leków tudzież niezdrowa dieta czy używki. W przypadku skrajnego obciążenia tego narządu pojawia się ból, zmęczenie i mdłości. Aby nie szkodzić naszej wątrobie i wspierać jej regenerację, powinniśmy regularnie przestrzegać prostych, aczkolwiek ważnych zasad dotyczących naszej codziennej diety.

Dieta na wzmocnienie wątroby - jemy skromnie, ale często

Śniadanie należy zjeść koniecznie w czasie dwóch godzin po przebudzeniu. Kolejne posiłki powinniśmy spożywać w równych-trzygodzinnych - odstępach, przy czym ostatni posiłek jemy nie później niż trzy godziny przed zaśnięciem. Nocne podjadanie jest zabójcze dla naszej wątroby!

Dieta na wzmocnienie wątroby - dokładnie przeżuwamy jedzenie

Aby ułatwić zadanie zapracowanemu układowi pokarmowemu, każdy kęs żujemy dokładnie i delektujemy się smakiem jedzenia. Spożywanie posiłków w biegu i niedokładne gryzienie pokarmu wymaga od naszej wątroby większego zużycia energii, a my w konsekwencji czujemy się gorzej.

Dieta na wzmocnienie wątroby - eliminujemy używki i fast-food

Wątroba z pewnością nam się odwdzięczy za ograniczenie spożycia kawy, czekolady, czarnej herbaty, słodyczy, słodzonych napojów gazowanych, smażonych, ostrych potraw i przetworzonej żywności. Oczywiście - należy do tego wyeliminować alkohol oraz papierosy. 
Jedzenie typu fast food nie służy wątrobie pixabay.com
pixabay.com

Dieta na wzmocnienie wątroby - ograniczamy spożycie mięsa

Białko zwierzęce najlepiej przyjmować w postaci chudego mięsa, ryb i nabiału. Jednocześnie pamiętamy, by ograniczyć jego dzienne spożycie - zwłaszcza w przypadku uszkodzonej wątroby. Wydzielający się w procesie trawienia mięsa amoniak odkłada się w organizmie i może stać się przyczyną licznych dolegliwości, jeżeli nasza wątroba pracuje nieprawidłowo.

Dieta na wzmocnienie wątroby - uważamy, żeby nie przedawkować żelaza

Badania naukowe wykazały, że przyjmowane w nadmiarze żelazo może podrażnić wątrobę. Z tego powodu, osoby będące anemikami powinny zażywać suplementy tego pierwiastka jedynie pod kontrolą specjalisty.

Dieta na wzmocnienie wątroby - ograniczamy sód do minimum

W celu poprawienia pracy wątroby należy ograniczyć dzienne spożycie sodu. Aby sprostać temu wyzwaniu należy stopniowo zmniejszać ilość soli w diecie. Następnie przestajemy dosalać posiłki i eliminujemy gotowe, mocno przetworzone potrawy z codziennego jadłospisu. Jeżeli nasza wątroba jest mocno obciążona, nadmiar sodu w organizmie może prowadzić do nienaturalnego gromadzenia się wody w ciele i powodować uporczywe obrzęki kończyn.

Dieta na wzmocnienie wątroby - czytamy etykiety

Zanim kupimy jakiś produkt, powinniśmy poddać dokładnej analizie jego skład. W celu utrzymania zdrowej wątroby należy kategorycznie odrzucać jedzenie, które zawiera takie substancje, jak karagen, azotan potasu, glutaminian sodu, a także difosforany sodu czy potasu.
pixabay.com

Pilnujemy diety lekkostrawnej

Najbezpieczniejsze dla wątroby są posiłki gotowane w wodzie albo na parze, a także duszone (bez obsmażania) tudzież pieczone w folii. Jednocześnie pamiętamy, że warzywa zaleca się spożywać po obróbce termicznej, a owoce w postaci soku lub musu. Podane w takiej formie mniej obciążają układ pokarmowy niż ich „surowe” odpowiedniki.

Dieta na wzmocnienie wątroby - jedzenie, które pomoże wątrobie

Wiosna to idealny czas, żeby zacząć wprowadzać do diety większą ilość warzyw i zbóż, które nie dość, że wykazują działanie oczyszczające, to jeszcze przywracają ciału siły witalne. Oto zestaw produktów, które wzmocnią naszą wątrobę:
pixabay.com
Jak widać, w zasięgu ręki znajduje się wiele pomocnych produktów, którymi można wzbogacić nasz codzienny jadłospis. Oczywiście - najlepiej działają w wersji bio i organicznej. Łatwo dostępne awokado jest cennym źródłem glutationu – wspaniałego przeciwutleniacza o silnym działaniu odtruwającym. Największe jego stężenie znajduje się w wątrobie i dlatego włączenie tego owocu do diety przyspiesza regenerację jej komórek.
Z kolei czosnek ma w składzie selen i allicynę, które solidarnie chronią wątrobę przed uszkodzeniami i wspomagają proces oczyszczania. Zawiera także związki siarki – niezastąpione aktywatory enzymów wątrobowych. Niektórzy lekarze uważają jednak, że działa on szkodliwie w przypadku zaawansowanych uszkodzeń wątroby. Inne produkty, które wspierają proces detoksykacji tego narządu to: bogaty w naringinę grejpfrut, będące źródłem chlorofilu zielone warzywa liściaste oraz kurkuma. Naszą dietę wątrobową powinniśmy dodatkowo wzbogacić licznymi produktami fermentowanymi. W tym celu warto zadbać o to, aby w naszej spiżarni pojawiły się ogórki kiszone, kapusta, a także przetwory naturalnie konserwowane. Możemy także sięgnąć po naturalny suplement diety – spirulinę, która poza tym, że zawiera mnóstwo białka, witamin i minerałów, pomaga zmniejszyć stłuszczenie wątroby.

Dbajmy o wątrobę, jak o największy skarb

Wątroba, która nie radzi sobie z ogromem toksyn, przechodzących przez nasz organizm sprawia, że pojawiają się różnorodne choroby (np. alergie, nadciśnienie, depresja, trądzik, astma, bezsenność, bóle stawów). Utrzymanie tego organu w pełni sił to podstawa dobrego samopoczucia. Doktor Jack Tips powiedział kiedyś: „Tylko jedna osoba na 100 000 ma w pełni zdrową i czystą wątrobę. Reszta musi o nią codziennie dbać, jak o największy skarb.” Z tego powodu każdy z nas powinien na co dzień wspierać ten organ – najlepiej zdrową i smaczną dietą.
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. Dariusz Włodarek; “Dietetyka”; Warszawa 2005;
Ocena (4.8) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy