Sok jabłkowy – właściwości, skład i zastosowanie soku jabłkowego

Sok jabłkowy to jeden z najpopularniejszych i najzdrowszych soków. Bogaty profil odżywczy tego napoju sprawia, że jest popularny na całym świecie. Sok jabłkowy zawiera polifenole i flawonoidy o działaniu przeciwnowotworowym, przeciwalergicznym i przeciwzapalnym. Dzięki temu może wspierać zdrowie serca, łagodzić objawy astmy, wspomagać odchudzanie i zmniejszać ryzyko niektórych nowotworów. Co jeszcze warto wiedzieć o soku jabłkowym?



Sok jabłkowy powstaje w wyniku tłoczenia jabłek, ale jego wartość odżywcza zależy od dalszej obróbki, fot. shutterstockNajbogatsze w cenne składniki odżywcze są mętne soki jabłkowe zawierające naturalny miąższ, które nie są poddawane filtracji czy klarowaniu, fot. shutterstock
  1. Sok jabłkowy – co to takiego?
  2. Jaki sok jabłkowy wybrać?
  3. Sok jabłkowy – co się w nim kryje?
  4. Właściwości prozdrowotne soku jabłkowego
  5. Sok jabłkowy a odchudzanie
  6. Przepis na domowy sok jabłkowy
  7. Czy warto pić sok jabłkowy?

Sok jabłkowy – co to takiego?

Sok jabłkowy to jeden z najpopularniejszych i najzdrowszych soków owocowych na świecie. Tak samo jak jabłka, sok zawiera wiele cennych witamin i minerałów. Na świecie istnieje wiele odmian jabłek, a każda z nich smakuje inaczej, dlatego również sok powstały z różnych gatunków tych owoców będzie różnił się smakiem. Sok powstaje w wyniku tłoczenia jabłek, ale jego wartość odżywcza zależy od dalszej obróbki. Prym w jego produkcji wiodą Polska, Niemcy, Stany Zjednoczone i Chiny.

Sok z jabłek, tak samo jak surowe owoce, charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą. Zawiera duże ilości witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy, które chronią przed rozwojem licznych chorób. Sok jabłkowy jest jednocześnie niskokaloryczny, dlatego bez obaw można pić go stosując dietę odchudzającą, zwłaszcza że stanowi doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który dodatkowo pobudza trawienie.

Jaki sok jabłkowy wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów soku jabłkowego. Jednak najbogatsze w cenne składniki odżywcze są mętne soki jabłkowe zawierające naturalny miąższ, które nie są poddawane filtracji czy klarowaniu. Taki mętny sok bogaty jest w witaminy i minerały. Przede wszystkim dotyczy to antyoksydantów, których w soku mętnym może być nawet cztery razy więcej niż w oczyszczonym. A to właśnie substancje przeciwutleniające odpowiadają za większość właściwości zdrowotnych, jakie wykazuje sok jabłkowy.

Najlepiej jest sięgać po jednodniowe soki jabłkowe, które posiadają bardzo krótki okres przydatności do spożycia. Takich przetworów nie poddaje się pasteryzacji lub są one tylko łagodnie utrwalone, a więc podczas procesu technologicznego nie dochodzi do utraty wartościowych substancji odżywczych. Poza tym będziemy mieli pewność, że jest świeży. Możemy też sami wyciskać sok z jabłek, wtedy przydatna będzie sokowirówka albo blender.

Kupując sok jabłkowy w sklepie trzeba być uważnym. Produkty kryjące się pod taką samą nazwą to zazwyczaj dosładzane napoje zawierające nie tylko konserwanty, ale także znikomą ilość owoców oraz sztuczne barwniki. Pijąc takie specyfiki możemy jedynie zaszkodzić naszemu zdrowiu, dlatego też przed zakupem należy dokładnie przeczytać skład na etykiecie.
Na podstawie: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173933/nutrients

Sok jabłkowy – co się w nim kryje?

Pełnowartościowy sok jabłkowy powinien zachować wszystkie substancje odżywcze znajdujące się w jabłkach. Te niezwykłe owoce to znakomite źródło witamin takich jak: witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina E, witamina K, witamina P, a przede wszystkim łatwo przyswajalnej witaminy C. Jabłka to także kopalnia wielu ważnych minerałów: fosforu, krzemu, magnezu, potasu, sodu, wapnia czy żelaza. W owocach, a przede wszystkim w skórce, znajduje się wiele pektyn, czyli łatwo przyswajalnego błonnika. Jabłka zawierają także związki polifenolowe, głównie flawonoidy, wykazujące silne działanie antyoksydacyjne.
Najlepszy sok jabłkowy, to taki, który przygotujemy sami, fot. shutterstock

Właściwości prozdrowotne soku jabłkowego

Pijąc naturalny sok jabłkowy nasz organizm będzie nam bardzo wdzięczny. Wystarczy włączyć jedną szklankę każdego dnia do naszego jadłospisu, a już po kilkunastu dniach regularnego spożywania tego soku zauważymy dużą różnicę w wyglądzie swojego ciała oraz w ogólnym samopoczuciu. Jakie zatem korzyści gwarantuje sok jabłkowy?
  • Wspiera regenerację skóry - ze względu na wysoką zawartość witaminy C, sok jabłkowy wspomaga leczenie i regenerację cery. Natomiast znajdująca się w nim witamina E jest skutecznym antyoksydantem chroniącym przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Spożywanie naturalnego soku jabłkowego znacznie ujędrni naszą skórę oraz zapewni jej zdrowy, świeży i promienny wygląd.
  • Wzmacnia mięśnie – jedno jabłko dostarcza naszemu organizmowi zalecaną dzienną dawkę potasu. Pierwiastek ten gwarantuje prawidłową pracę układu mięśniowego i nerwowego. Natomiast sok jabłkowy pobudza przyrost masy mięśniowej i wspomaga przekształcanie węglowodanów w energię.
  • Odżywia umysł – fosfor, magnez i potas znajdujące się zarówno w jabłkach, jak i soku niwelują uczucie psychicznego i fizycznego zmęczenia. Poza tym, ten napój owocowy zawiera także witaminę B12, która ułatwia zasypianie i łagodzi zaburzenia układu nerwowego.
  • Chroni układ oddechowy – jeśli mamy astmę, kaszel albo inny problem z układem oddechowym, warto częściej sięgać po sok jabłkowy. Wysoka zawartość witaminy C nie tylko oczyszcza płuca, ale też wzmacnia układ oddechowy. By sok jeszcze lepiej działał, warto dodać do niego miód - takie połączenie to idealny sposób na pozbycie się bólu gardła, kaszlu i przeziębienia.
  • Wspomaga proces oczyszczania organizmu z toksyn - błonnik oraz kwercetyna wykazują zdolność wiązania jonów metali ciężkich i toksyn bakteryjnych, które są wydalane z organizmu, dzięki czemu nie dostają się do krwiobiegu.
  • Korzystnie wpływa na serce – regularne picie soku jabłkowego wspomaga kondycję mięśnia sercowego i układu sercowo-naczyniowego. Wszystko za sprawą histydyny znajdującej się w jabłkach, która w naturalny sposób obniża ciśnienie krwi. Sok jabłkowy niweluje także gromadzenie się cholesterolu w wątrobie, a tym samym blokuje jego przenikanie do krwiobiegu i zmniejsza ryzyko powstawania miażdżycy, zawału, wylewu i nadciśnienia tętniczego.
  • Normalizuje glikemię – błonnik zawarty w soku jabłkowym kontroluje poziom cukru we krwi oraz zapewnia uczucie sytości. Dzięki temu znacznie ogranicza prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy i otyłości.

Sok jabłkowy a odchudzanie

Poza tym, że naturalny sok jabłkowy jest szalenie zdrowy, to znakomicie wspomaga odchudzanie. Nie zalicza się do produktów kalorycznych, bo jedna szklanka soku dostarcza około 100 kalorii. Dzięki dużej zawartości błonnika nie tylko zaspokaja uczucie głodu, ale także pobudza metabolizm oraz wspomaga oczyszczanie z toksyn, co w trakcie odchudzania jest pomocne. Jednak ze względu na sporą zawartość cukru (fruktozy) nawet naturalny, świeżo tłoczony sok trzeba pić z umiarem. W trakcie diety odchudzającej optymalnie należy pić 2 szklanki soku jabłkowego dziennie.


Najbogatsze w cenne składniki odżywcze są mętne soki jabłkowe zawierające naturalny miąższ, które nie są poddawane filtracji czy klarowaniu, fot. shutterstock

Przepis na domowy sok jabłkowy

Składniki:
  • 4 duże jabłka, najlepiej słodkie czerwone
  • 4 szklanki wody
  • 5 łyżek soku z cytryny
  • 2 łyżki miodu (opcjonalnie - jeśli jabłka są kwaśne)
  • 1 łyżeczka sproszkowanego cynamonu (opcjonalnie)

Przygotowanie:
Starannie myjemy jabłka, kroimy w ćwiartki i usuwamy z nich nasiona. Jabłka możemy obrać, ale pamiętajmy, że to w skórkach znajduje się najwięcej cennych substancji odżywczych. Wszystkie składniki umieszczamy w blenderze, a następnie miksujemy przez kilka minut do uzyskania jednolitej masy.

Czy warto pić sok jabłkowy?

Naturalny sok jabłkowy to jeden z najzdrowszych i najpopularniejszych soków. Wystarczy pić jedną szklankę dziennie w trakcie śniadania, a dostarczymy naszemu organizmowi wielu cennych substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Trzeba jednak uważać na to, jaki sok wybieramy. Przed zakupem warto przeczytać skład, by nie kupić sztucznego napoju pozbawionego wszelkich wartościowych składników. Najlepiej jest samemu wycisnąć sok, ale jeśli nie mamy odpowiedniego sprzętu albo czasu, sięgnijmy po jednodniowy sok jabłkowy.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://www.stylecraze.com/articles/best-benefits-of-apple-juice/”; data dostępu: 2020-05-13
  2. “https://www.dabur.com/realfruitpower/fruit-juices/benefits-of-apple-juice”; data dostępu: 2020-05-13
  3. “https://www.dailymail.co.uk/columnists/article-561129/Apple-juice-tame-upset-tums.html”; data dostępu: 2020-05-13
  4. “http://applepressing.co.uk/benefits-of-apple-juice”; data dostępu: 2020-05-13
  5. “https://healthyeating.sfgate.com/apple-juice-lots-minerals-5292.html”; data dostępu: 2020-05-13
  6. “https://www.livestrong.com/article/417858-what-are-benefits-of-drinking-apple-juice/”; data dostępu: 2020-05-13
  7. “https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173933/nutrients”; data dostępu: 2020-05-13
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy