Dieta kapuściana - opis i zasady. Jadłospis w diecie kapuścianej

Czy jedząc kapustę można schudnąć? Oczywiście, ale nie tylko. Kapusta odtruwa, a zarazem odżywia. Za jej pomocą pozbędziemy się więc toksyn, a zyskamy witaminy i minerały. Choć dieta kapuściana jest dość monotonna, warto się jej przyjrzeć. Trwa stosunkowo niedługo, lecz może być dla organizmu doskonałym przygotowaniem do dalszego, racjonalnego odchudzania.



fot. dreamstimefot. dreamstime
  1. Dieta kapuściana - charakterystyka
  2. Kapusta - warzywo odchudzająco-oczyszczające
  3. Zupa z kapusty – podstawa diety kapuścianej
  4. Dieta kapuściana - jadłospis
  5. Dieta kapuściana - wady

Dieta kapuściana - charakterystyka

Dieta kapuściana to dieta monoskładnikowa, niewątpliwie bardzo monotonna, ale za to mało restrykcyjna. Co prawda nie można w czasie jej trwania spożywać słodyczy, przekąsek, alkoholu, węglowodanów i potraw tłustych. Nie będziemy jednak cierpieli głodu. Zupa kapuściana, która jest jej podstawą, obfituje bowiem w błonnik i składniki odżywcze. W dodatku możemy jeść ją bez ograniczeń, zawsze wtedy, kiedy jesteśmy głodni. Trwa jedynie siedem dni. Wystarczająco długo, aby zrzucić od 3 do 7 kilogramów, a jednocześnie na tyle krótko, by nasz organizm nie ucierpiał na niej przez niedobór składników. W diecie kapuścianej brakuje tłuszczów, wyklucza ona również nabiał (za wyjątkiem odtłuszczonego mleka) i znacznie ogranicza konsumpcję węglowodanów (w poszczególne dni możemy zjeść jedynie niewielkie ilości ryżu, ziemniaków i banany). Poza zupą spożywamy głównie świeże warzywa i sporadycznie owoce. Taki dobór produktów ma na celu nie tylko doprowadzić do redukcji wagi i tkanki tłuszczowej, ale również oczyścić organizm i przygotować go na zmianę nawyków żywieniowych. Dieta kapuściana zyskała na popularności po ugruntowaniu się plotki, jakoby stosował ją prezydent Aleksander Kwaśniewski. Stąd też zwana jest zamiennie dietą prezydencką (nie mylić z dietą Kwaśniewskiego).

Kapusta - warzywo odchudzająco-oczyszczające

Kapusta oczyszcza z toksyn. Pomaga pozbyć się zalegających w jelitach resztek pokarmowych oraz usuwa z organizmu trucizny, które pochłaniamy wraz z wysoko przetworzonym pożywieniem, używkami i zanieczyszczonym powietrzem. Dzięki temu, jedząc kapustę regularnie, mamy szansę utrzymać ciało w formie, a także zadbać o piękny wygląd. Kapusta jest pod tym względem fenomenalną rośliną – odchudza i oczyszcza, odżywiając jednocześnie. W jej liściach zmagazynowane są niezbędne nam witaminy i sole mineralne. Przeważa witamina C, ale znacząca jest także zawartość witamin: witamina A, E i K oraz witamin z grupy B. Kapusta to również źródło takich pierwiastków, jak odmładzająca i oczyszczająca siarka czy ważny dla gospodarki wodno-elektrolitowej potas. Właściwości odchudzające kapusty znane i wychwalane są od dawna. Tak naprawdę, by się o nich przekonać, wystarczy wykorzystywać ją jedynie jako dodatek do posiłków. O ileż lepiej będzie jednak, jeśli stanie się składnikiem bazowym naszego jadłospisu. Kapusta, czy to gotowana, surowa czy kiszona, pobudza ruchy perystaltyczne jelit oraz podkręca metabolizm organizmu. Dostarczy nam obfitą ilość błonnika, który nasyci i wyeliminuje uczucie głodu. W diecie kapuścianej podstawą tygodniowego menu jest zupa z kapusty, uzupełniona o inne wartościowe warzywa, takie jak papryka, seler, cebula i pomidory. Jej przygotowanie jest bardzo proste i do tego ekonomiczne – zupy można ugotować jednorazowo więcej, a kilkudniowy zapas przechowywać w lodówce.

Zupa z kapusty – podstawa diety kapuścianej

Główny składnik naszej odchudzającej zupy to kilogramowa główka kapusty, najlepiej włoskiej, którą zdecydowanie łatwiej trawimy niż białą. Ponadto przed gotowaniem musimy zaopatrzyć się w:

Składniki:

Przygotowanie:
Zaczynamy od poszatkowania dość drobno liści kapusty. Następnie siekamy cebulę, a resztę warzyw kroimy na niewielkie cząstki. Pomidory dodatkowo parzymy i obieramy ze skórki. Całość wkładamy do dużego garnka, zalewamy wodą i gotujemy aż do całkowitej miękkości. Przyprawiamy pod koniec gotowania. Ponieważ zupę przygotowujemy bez bulionu, kostki rosołowej czy nawet soli, pozwólmy sobie na dodanie do niej intensywnie pachnących i aromatycznych przypraw, takich jak papryka, chili, pieprz, zioła prowansalskie, curry, liść laurowy, estragon, czosnek, majeranek czy kminek.
Zaznaczmy na koniec, że dostępne przepisy na dietetyczną zupę kapuścianą mogą różnić się w zależności od źródła, z jakiego czerpiemy informacje o diecie. Niektóre podają na przykład, że zamiast świeżych pomidorów, możemy użyć pomidorów z puszki, a wręcz przecieru pomidorowego. Inne mówią o dodaniu dwóch marchwi. W poszukiwaniu idealnego przepisu, spotkamy się też z propozycją zamiany dwóch zielonych papryk na jedną żółtą i jedną czerwoną, co z pewnością sprawi, że nasze danie będzie prezentowało się lepiej (przy tak monotonnym jadłospisie, może to mieć dla nas naprawdę duże znaczenie!). Są to odstępstwa, które nie powinny zaważyć na skuteczności naszej diety, choć im bliżej najprostszych i najbardziej naturalnych składników, tym lepiej. Jeśli rzeczywiście liczymy na obiecywany spadek wagi, absolutnie nie dodawajmy do zupy kostki bulionowej, ani nie smażmy uprzednio warzyw na patelni. I na takie bowiem receptury możemy natknąć się w Internecie, a przecież zdecydowanie podwyższą one kaloryczność potrawy. Nie mówiąc już o tym, że kostka bulionowa nie należy do najzdrowszych dodatków do jedzenia.
fot. shutterstock

Dieta kapuściana - jadłospis

Jadłospis w diecie kapuścianej jest boleśnie monotonny. Choć dobrze przyprawiona zupa kapuściana może być naprawdę smaczna, spożywanie jej codziennie, i to nie tylko w ramach obiadu, zapewne szybko nam się uprzykrzy. Od miski naszej zupy nie raz zaczniemy dzień i prawdopodobnie nie jeden na niej skończymy. Na szczęście dieta trwa tylko siedem dni i jest urozmaicona innymi pokarmami. W tym czasie dwukrotnie zjemy produkt mięsny, posilimy się także mlekiem, a i owoców nie zabrakni
Dzień 1: zupę kapuścianą jemy w dowolnych ilościach, tak aby nie odczuwać głodu. W ciągu dnia, a zwłaszcza na śniadanie i w ramach przekąski jemy owoce. Możemy sobie pozwolić na wszystkie, z wyjątkiem czereśni, bananów i awokado.

Dzień 2: oprócz zupy kapuścianej spożywamy tego dnia warzywa, niestety z wyłączeniem fasoli, grochu i kukurydzy. Poleca się jeść warzywa zielone i liściaste. Pamiętajmy, że tym razem nie jemy żadnych owoców. Na kolację lub obiadokolację serwujemy sobie natomiast dwa ziemniaki przygotowane w mundurkach, opcjonalnie z odrobiną masła.

Dzień 3: jemy zupę kapuścianą, warzywa i owoce (za wyjątkiem wymienionych już zabronionych warzyw i owoców).

Dzień 4: różni się dość zasadniczo na tle innych, ponieważ poza zupą wyjątkowo jemy banany (maksimum cztery sztuki) oraz pijemy odtłuszczone mleko (do dwóch litrów).

Dzień 5: w menu mamy tego dnia chude mięso (ok 200 gramów). Możemy wybrać chudą wołowinę, rybę lub kurczaka czy indyka. Mięso musi być przygotowane bez tłuszczu, najlepiej gotowane, grillowane lub pieczone. Do tego sześć pomidorów i oczywiście zupa kapuściana.

Dzień 6: ponownie w menu pojawia się mięso, przyrządzone na identycznych zasadach jak w przeddzień. Jemy także warzywa i zupę. Spośród warzyw wybierzmy zielone, ponieważ dostarczą nam wielu składników odżywczych (np. brokuły to zastrzyk wapnia, a szparagi naładują nas kwasem foliowym i flawonoidami).

Dzień 7: na ostatni dzień diety przewidziany jest brązowy ryż, ewentualnie kasza, które powinniśmy przygotować z warzywami. Nie zapominajmy też o zupie – tę musimy jeść codziennie, bez wyjątków.
Każdego dnia diety kapuścianej pijmy około dwóch litrów niegazowanej wody mineralnej. Niektórzy uważają, że powinny to być minimum dwa litry, pamiętajmy jednak, że nawadniamy się także jedząc zupę oraz owoce i warzywa. Dobra wiadomość jest taka, że możemy bez przeszkód pić kawę oraz herbatę, byleby tylko bez dodatku cukru i mleka. W dostępnych źródłach spotkamy się również z zaleceniem wypijania soków warzywnych i owocowych. Tu uważajmy jednak – większość sklepowych soków zawiera ogromne ilości cukru, więc picie ich na diecie mija się z celem. Poza tym w dniach, w których nie jemy owoców, nie możemy pić też soków owocowych.
Zupa kapuściana, fot. shutterstock

Dieta kapuściana - wady

Wiemy już, że dieta kapuściana nie jest aż tak restrykcyjna, jak niektóre diety odchudzające. Mimo wszystko podczas pierwszych dni jej stosowania możemy odczuwać pewien dyskomfort fizyczny powodowany zawrotami głowy i ogólnym osłabieniem. Jednak gdy ten stan minie, zarejestrujemy przypływ sił witalnych – oczyszczający jadłospis wpłynie pozytywnie na pracę organizmu i doda mu energetycznego kopa. Poczujemy się świeżo i lekko. 
Dieta kapuściana wiąże się niestety z dużym ryzykiem wystąpienia efektu jo-jo. Konieczne jest zatem stopniowe zwiększanie podaży kalorycznej w kolejnych tygodniach po jej zakończeniu. Dobrym pomysłem jest poza tym gotowanie jeszcze przez jakiś czas zupy kapuścianej i serwowanie jej sobie chociażby raz dziennie.

Zwraca się uwagę na to, że dieta kapuściana stosowana dłużej niż tydzień jest niebezpieczna. Dlaczego? Ponieważ brakuje w niej tłuszczu, w którym mogłyby rozpuścić się niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy (podczas tej diety nie wykorzystujemy nawet całego potencjału kapusty, ponieważ witaminy A, E i K nie mają się w czym rozpuścić). Spożywamy też stosunkowo niewielkie ilości białka i może brakować nam niektórych minerałów, np. wapnia. Nie stosujmy więc diety kapuścianej dłużej niż ustalone siedem dni. Możemy ją za to potraktować jako dobre przygotowanie do innej diety (dieta 1000 kalorii lub dieta Montignaca), szczególnie ze względu na jej działanie detoksykacyjne.

Dieta kapuściana polecana jest osobom z niewielką nadwagą.
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. Katherine Zeratsky; “What is the cabbage soup diet? Can it help me lose weight?”; data dostępu: 2019-07-17
  2. Rachael Link; “The Cabbage Soup Diet: Does It Work? Is It Safe?”; data dostępu: 2019-07-17
  3. University of Florida; “Cabbage Soup Diet No Lucky Charm For Weight Loss, Says UF Expert”; data dostępu: 2019-07-17
  4. Judith Weinraub; “The cabbage soup diet”; data dostępu: 2019-07-17
  5. Taylor Jones; “The Cabbage Soup Diet: Does It Work for Weight Loss?”; data dostępu: 2019-07-17
  6. Stephanie Watson; “The Cabbage Soup Diet”; data dostępu: 2019-07-17
Ocena (4.4) Oceń:
Pasaż zakupowy