Żelazo (Fe) - właściwości, działanie i występowanie żelaza

Fot. dreamstime Fot. dreamstime

Odpowiednia ilość żelaza w diecie chroni nas przed groźną chorobą – anemią. Ten mikroelement ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dzięki żelazu erytrocyty mogą skutecznie dostarczać do komórek ciała życiodajny tlen. Nie powinniśmy jednak wychodzić z założenia, że im więcej żelaza w diecie, tym lepiej. Jego nadmiar działa bowiem jak trucizna i niesie ryzyko wystąpienia hemochromatozy – choroby równie niebezpiecznej, jak niedokrwistość.


Jak żelazo krąży w organizmie?

Najwięcej, bo ponad 60 proc. żelaza (Fe) zmagazynowanego jest w hemoglobinie. Ponadto znajduje się ono również w mioglobinie – białku odpowiedzialnym za gromadzenie tlenu w mięśniach. Do obiegu wchłaniane jest z dwunastnicy i jelita cienkiego, po czym przekształca się w ferrytynę (białko, którego zadaniem jest gromadzenie żelaza). Pod tą postacią przechowywane jest w wątrobie, natomiast w osoczu krwi transportuje je transferryna. Żelazo jest też aktywnym elementem licznych enzymów, odpowiedzialnych, między innymi, za przeciwdziałanie namnażaniu się wolnych rodników.

W ustroju dorosłego człowieka ilość żelaza sięga 5 g. Zapotrzebowanie na ten mikroelement zmienia się w zależności od wieku czy stanu zdrowia. Największe wahania pod tym względem występują u kobiet. Ciąża, karmienie piersią, a także obfite miesiączki to stany, w których potrzebujemy więcej żelaza niż zwykle.

Żelazo – właściwości biologiczne

Żelazo jest niezwykle istotnym dla życia i prawidłowego funkcjonowania mikroelementem. Aby sobie to uświadomić, wystarczy przyjrzeć się jego roli w transportowaniu tlenu do komórek ciała. Żelazo jako składnik hemoglobiny, łączy cząsteczki tlenu, gdy krew dociera do płuc. Stamtąd, jak wiemy, utleniona krew wędruje do wszystkich tkanek organizmu. W mięśniach cząsteczkę tlenu również przechwytuje żelazo, zawarte w mioglobinie.

Poza tym omawiany pierwiastek pełni ważną rolę w profilaktyce antynowotworowej oraz w budowaniu odporności organizmu.

Zwiększone zapotrzebowanie na żelazo mają: dorastająca młodzież, dzieci w pierwszych dwóch latach życia oraz kobiety w ciąży i karmiące piersią. Przykładowo, dzienna obowiązkowa dawka żelaza dla osoby dorosłej wynosi 10 do 15 mg, a dla przyszłych mam wzrasta do 30 mg na dobę. Ma to kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Kobiety powinny jeść więcej produktów bogatych w żelazo również podczas menstruacji. Codzienną dawkę Fe należy zwiększać także w kilku innych przypadkach, głównie po hospitalizacji i przy krwotokach.


Czyste żelazo jest lśniącym, srebrzystym, dość twardym metalem, By Alchemist-hp (talk) (www.pse-mendelejew.de) (Own work) [FAL or GFDL 1.2], via Wikimedia Commons
Moim zdaniem
Niedobór żelaza może zaszkodzić?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy