Zdrowa dieta - opis i zasady. Jadłospis w zdrowej diecie

Żaden pojedynczy produkt żywnościowy nie jest w stanie zapewnić nam wszystkich składników pokarmowych, dlatego powinniśmy dbać o różnorodność spożywanych produktów. Urozmaicony posiłek musi łączyć produkty ze zbóż, warzywa i owoce oraz produkty białkowe.



Zdrowa dieta

Piramida zdrowego  żywienia

Piramida żywieniowa jest graficznym przedstawieniem zaleceń żywieniowych. Należy ją czytać od dołu, gdyż właśnie u podstawy znajdują się produkty, które powinny stanowić bazę naszego żywienia. Na wyższych poziomach piramidy występują te, których powinniśmy spożywać najmniej.


Piramida żywieniowa
Piramida zdrowego żywienia


Produkty zbożowe
Produkty zbożowe. Fot. sxc.hu

Podstawę piramidy wypełniają  produkty zbożowe, których należy spożywać co najmniej 5 porcji każdego dnia. Są one źródłem węglowodanów złożonych, odpowiedzialnych za dostarczenie naszym mięśniom energii oraz błonnika regulującego pracę jelit.

Równie konieczne jest codzienne włączenie do diety 4 porcji warzyw i 3 porcji owoców, które dostarczą nam odpowiedniej ilości witamin i soli mineralnych,
Warzywa
Warzywa powinny być elementem codziennej diety. Fot. sxc.hu
chroniąc zarazem przed nadwagą, cukrzycą, chorobami krążenia, serca.

Powinniśmy z umiarem spożywać produkty mleczne  z uwagi na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych i trudności z trawieniem. Należy zatem wybierać produkty fermentowane, które organizm potrafi przyswoić, jak zsiadłe mleko, kefir, twaróg.

Na samym wierzchołku piramidy znajduje się mięso, co oznacza, że należy je wyraźnie ograniczyć. Białko, które jest budulcem organizmu dostarczą nam warzywa strączkowe bogate w witaminy z grupy B i mikroelementy.

Ruch i wysiłek fizyczny
Aktywność fizyczna jest podstawą zdrowego stylu życia. Fot. sxc.hu
Według niektórych modeli piramid żywieniowych ruch i aktywność fizyczna znajdują się u samej podstawy, jako najbardziej istotny element zdrowego życia. Dodatkowo, powinniśmy wypijać każdego dnia odpowiednią ilość wody, zależnie od naszej aktywności fizycznej i wynikających z tego strat wody w organizmie. Dorosły człowiek powinien wypijać co najmniej litr płynów dziennie, szczególnie wody źródlanej, mineralnej lub zielonej herbaty.


pixabay.com

Galeria zdjęć

Zdrowa dietaZdrowa dietaZdrowa dieta
Ocena (3.8) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy