Magnez (Mg) - właściwości, działanie i występowanie magnezu

Czy kiedykolwiek kładłeś dłoń na klatce piersiowej i zastanawiałeś się nad biciem twojego serca? A może zadawałeś sobie pytanie o to czego ono potrzebuje by utrzymać cię przy zdrowiu? Ten puls to oznaka twojego życia i nie wolno go zaniedbywać. Dlatego warto się na moment zatrzymać i zastanowić nad pierwiastkami niezbędnymi dla jego poprawnego funkcjonowania. Dzisiaj wyjaśnimy znaczenie jednego z najważniejszych – magnezu.



Doskonałym źródłem magnezu są orzechy. Fot.  David  DJ_Noddy[CC BY-SA 2.0 ], Flickr.comDoskonałym źródłem magnezu są orzechy. Fot. David DJ_Noddy[CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com
  1. Cała prawda o pierwiastku magnezu
  2. Deficyt magnezu oraz związane z nim niebezpieczeństwa
  3. Czy przedawkowanie magnezu jest możliwe?
  4. Magnez w pożywieniu
  5. Magnez - piękno i zdrowie kobiet


Cała prawda o pierwiastku magnezu

Z pośród wszystkich pierwiastków chemicznych magnez (Mg) wydaje się być najbardziej wdzięcznym i bliskim naszym sercom. Zwłaszcza, że to właśnie on pełni tak ważną rolę dla poprawnego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego człowieka, a blisko 90 proc. chorych skarżących się na problemy związane z sercem jest dotkniętych niedoborem tego pierwiastka. A skąd wdzięk tego pierwiastka? Któż bowiem nie tłumaczy sobie niewinnej kostki czekolady – niczym innym jak – wysoką zawartością magnezu. Gorzką prawdą okazuje się jednak fakt, że zdecydowanie nie znajdziemy go w mlecznych czekoladach, lecz w tych wysokoprocentowych, z dużą zawartością kakao.

A gdzie występuje znany dobroczynnych właściwości magnez? Otóż znajdziemy go w skorupie ziemskiej pod postacią minerałów: magnezytu, dolomitu, karnalitu, kainitu, kizerytu, szenitu oraz w wodzie morskiej w postaci roztworu soli Mg2+.

Warto pamiętać, że magnez ma wpływ na prawie każdy aspekt dotyczący zdrowia człowieka. Jego dzienne zapotrzebowanie u osób dorosłych wynosi 300-400 mg. Poza działaniem na układ sercowo-naczyniowy, magnez jest również niezwykle ważny dla prawidłowej pracy mózgu, układu nerwowego, a dodatkowo działa pomocniczo przy nadciśnieniu, zakłóceniach równowagi cukrowej, migrenach, astmie oraz osteoporozie.
Srebrzystobiały magnez. By Maral10 (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons
Magnez z organizmu wypłukuje m. in. kawa. Fot. jen blu_pineappl3[CC BY 2.0 ], Flickr.com


Deficyt magnezu oraz związane z nim niebezpieczeństwa

Ze względu na ważną rolę jaką magnez odgrywa w organizmie człowieka, jego niedobór może się okazać niebezpieczny dla naszego zdrowia, a nawet jak podaje Dr. Mark Sircus w „Transdermal Magnesium Therapy” może oznaczać „katastrofę dla życia komórki”.

I oczywiście ma tutaj rację, bowiem to właśnie na poziomie komórkowym dzieją się rzeczy, tak bardzo istotne dla naszego zdrowia. Do objawów niedoboru magnezu należą: problemy z zębami, nerwowość, choroby kości, arytmia, biegunka, stany depresyjne, drętwienie rąk i nóg, nudności, słaby metabolizm wapnia i witaminy C, skurcze mięśni oraz łuszczyca. A jakie są najczęstsze przyczyny niedoboru magnezu?

Deficyt tego pierwiastka może być spowodowany chorobami nerek, częstymi biegunkami, bądź brakiem witaminy D, która to zwiększa i ułatwia wchłanianie magnezu. Magnez jest również wypłukiwany z naszego organizmu, co z kolei ma związek z naszą dietą. Niekorzystne jest tutaj spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu, kawy, kwasu szczawiowego (który występuje między innymi w herbacie, rabarbarze).
Kryształy magnezu. Źrodło: CSIRO [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons


Czy przedawkowanie magnezu jest możliwe?

Choć magnez jest często trudno przyswajalnym mikroelementem, rzadko – niemniej jednak jest to możliwe – może dojść do jego przedawkowania, tj. hipermagnezemii. Dlaczego tak się dzieje? Najczęstszą przyczyną są zaburzenia takie jak nadczynność tarczycy czy nadnerczy kiedy dochodzi do zmniejszania wydalania magnezu przez nerki.

Objawy mogą być różne, ale do najczęściej spotykanych zaliczamy: hipokalcemię, arytmię serca, zawroty głowy, niedociśnienie, zaburzenia oddychania oraz ogólne przemęczenie organizmu.

Magnez w pożywieniu

Wypłukiwany z organizmu magnez prowadzi do potrzeby jego suplementacji. Nie ulega wątpliwości, że najlepiej sięgnąć do naturalnych produktów, w których ów pierwiastek występuje. Wśród nich znajdują się: orzechy włoskie, groch, kasza jaglana, kasza gryczana, skumbria, chleb pełnoziarnisty, ryż, wieprzowina, ziemniaki, jajka kurze, pomidory, wołowina, cytryna, jabłka, figi, grejpfruty, zielone warzywa liściaste, żółta kukurydza, owoce morza, produkty sojowe, seler, soczewica oraz wodorosty dulse.
Przykładowe produkty spożywcze, w których występuje magnez, By Peggy Greb [Public domain], via Wikimedia Commons


Magnez - piękno i zdrowie kobiet

Co ciekawe, magnez jest również stosowany przy zabiegach upiększających. Znana na całym świecie działaczka na rzecz zdrowia i urody Melanie Sachs w swojej książce „Ajurweda a uroda” przypomina nam o cudotwórczych maseczkach z glinki, która jest bogatym źródłem minerałów takich jak cynk, żelazo i – jak można się domyślić – magnez. Nakładana na twarz glinka działa wręcz jak magnes na toksyny i zanieczyszczenia skóry. Warto o tym pamiętać.

Inną ciekawostką, niewątpliwie przydatną w życiu kobiet jest fakt, że magnez „zmniejsza częstotliwość ostrych zmian nastroju, które mogą występować w okresie poprzedzającym miesiączkę”- co podkreśla Siergiej Poremow, rosyjski lekarz i autor „Szansy na długowieczność”. Dzięki niemu możemy zapobiec uciążliwym migrenom przedmiesiączkowym oraz zakażeniom drożdżami.

Warto pamiętać o właściwościach tego pierwiastka i uświadomić sobie jak ogromnym jest skarbem i przed iloma chorobami może nas uchronić jego profilaktyczne stosowanie.
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. Siergiej Poremow; “Szansa na Długowieczność”; 2003;
  2. Mark Sircus; “Transdermal Magnesium Therapy. A new Modality for the Maintenance of Health.”; iUniverse, Inc. Bloomington, 2011;
  3. Syed K. Ahsan ; “Magnesium in Health and Disease”;
  4. Romani, Andrea. (2013); “Magnesium in Health and Disease”; Metal ions in life sciences. 13. 49-79. 10.1007/978-94-007-7500-8_3. ;
  5. Dr Carolyn Dean; “Magnez dla zdrowia. Ochrona przed chorobami serca, cukrzycą, osteoporozą, astmą i otyłością ”; Wydawnictwo Vital, Wydanie I BIAŁYSTOK 2014;
Moim zdaniem
Czy magnez odgrywa ważną rolę w organizmie człowieka?
Ocena (4.5) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy