Rośliny światłolubne w ogrodzie - gatunki, rodzaje i pielęgnacja roślin światłolubnych

Lawenda to doskonały przykład rośliny uzależnionej od słońca, której nie przeszkadza nawet dłuższa susza; źródło: pixabay.com Lawenda to doskonały przykład rośliny uzależnionej od słońca, której nie przeszkadza nawet dłuższa susza; źródło: pixabay.com

Naukowo zwane heliofitami, rośliny światłolubne do prawidłowego rozwoju potrzebują nadprzeciętnej ilości bezpośredniego nasłonecznienia, minimum 6 - 8 godzin dziennie. Ten głód promieniowania widać już zresztą na etapie sadzonek, które poddane nasłonecznieniu o wyższej intensywności potrafią nawet dwukrotnie przyśpieszyć proces fotosyntezy! Ogromna różnorodność gatunków roślin światłolubnych pozwala tworzyć z nich zagony o dowolnym charakterze – od wiejskiej sielanki po czystą egzotykę.

Część światłolubnych roślin do pewnego stopnia toleruje cień lub chociaż półcień. Co ciekawe, potrafią one na stanowiskach mniej nasłonecznionych adaptować się, zmieniając budowę liścia i upodobniając się morfologicznie do roślin cieniolubnych! W tym tekście zajmiemy się jednak przede wszystkim gatunkami, których nie warto w żaden sposób zacieniać, bo tylko w pełni słońca ujawniają one swoją całą urodę.

Charakterystyka roślin światłolubnych

Co do zasady większość roślin lubi słońce, więc kategoria „światłolubnych” jest niezwykle szeroka i trudno precyzyjniej określić ich cechy. Bardzo często jednak owa miłość do słońca i ciepła idzie w parze z częściową chociaż tolerancją na suszę i antypatią dla przeciągów. Liście roślin światłolubnych są zazwyczaj grubsze, bo zawierają one dodatkową warstwę komórek palisadowych, w których przebiega proces fotosyntezy. Zawierają za to mniej chlorofilu, wskutek czego miewają zwykle jaśniejsze, mniej intensywne zabarwienie niż liście roślin cieniolubnych. Bywają też mniejsze, jeśli chodzi o powierzchnię skierowaną ku słońcu i nierzadko pokryte są warstwą wosku lub włosków, która zapobiega nadmiernemu napromieniowaniu. Ciekawostką jest, że wiele roślin tropikalnych, przywykłych do prażącego, nieograniczonego słońca, produkuje młode listki z czerwonym lub niebieskim zabarwieniem, za którym stoją antocyjaniny, pigmenty chroniące przed nadmiernym promieniowaniem.

Szałwia omszona – roślina wymaga stanowiska zdecydowanie słonecznego; źródło: pixabay.com