Jagoda kamczacka owoc – właściwości, witaminy i wartości odżywcze jagody kamczackiej

Owoce jagody kamczackiej. By Opioła Jerzy (Poland) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY 2.5], from Wikimedia Commons Owoce jagody kamczackiej. By Opioła Jerzy (Poland) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY 2.5], from Wikimedia Commons

A kto powiedział, że jagody muszą być okrągłe? Pochodząca z Azji jagoda kamczacka zachwyca oryginalnym kształtem i kusi delikatnym smakiem. Obfitujące w antyoksydanty fioletowo-granatowe owoce są od wieków cenione w medycynie naturalnej Rosji, Chin i Japonii. W naszym kraju jagoda kamczacka dopiero zaczyna zyskiwać popularność, jednak, dzięki temu, że jest prosta w uprawie, coraz częściej gości na lokalnych działkach. I słusznie - umieszczenie jagód kamczackich w codziennej diecie wzmacnia układ krążenia, a nawet może chronić przed szkodliwym wpływem promieniowania UV. Jakie są inne powody, by dodać azjatyckie jagody do letniego jadłospisu?

Jagoda kamczacka to owoc drzewa o nazwie wiciokrzew kamczacki, który jest odmianą wiciokrzewu sinego (Lonicera caerulea). Roślina ta osiąga do 1,5-2 m wysokości, a jej owoce są kwaśno-słodkie i opadają po dojrzeniu. Naturalnym środowiskiem tego krzewu jest Azja Północno-Wschodnia. W Polsce i w chłodniejszych częściach Europy stanowi on zaś popularny gatunek uprawny. Jego właściwości są od stuleci cenione i stosowane w ludowej medycynie północnych terenów Rosji, Chin i Japonii. Lud Ajnów zamieszkujący wyspę Hokkaido nazywa je „eliksirem życia”.

Jagoda kamczacka – jasnożółte kwiaty i fioletowo-granatowe owoce

Jagoda kamczacka jest rośliną długowieczną, a w dodatku łatwo się ją uprawia. Pierwsze pąki kwiatowe wytwarza już na początku marca, w związku z czym zbiorów jagód można dokonywać bardzo wcześnie. Jasnożółte kwiaty tej rośliny pojawiają się w kwietniu. Są miododajne i mają przyjemny, delikatny zapach. Jako że jagoda kamczacka należy do gatunków obcopylnych, powinno się w jej sąsiedztwie sadzić dwie różne odmiany roślin kwitnących w tym samym czasie. Owoce jagody kamczackiej mają barwę fioletowo-granatową, są wydłużone i pokryte woskowym osadem. Wyróżnia je kwaśno-słodki smak o lekkiej nucie goryczy. Jako że jagoda zaczyna owocować już na drugi rok po posadzeniu, stanowi niezwykle cenioną roślinę w przydomowym ogródku. Jej owoce dojrzewają w różnym czasie, więc zbiorów należy dokonywać partiami.