Botwina warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze botwiny

Zdrowa skóra, dobre samopoczucie, równowaga kwasowo-zasadowa - to tylko część argumentów, które przekonują, że botwina powinna częściej gościć na naszych stołach. Właściwości, jakie kryje w sobie to warzywo zastąpią nam nie jeden suplement diety!

  1. Botwinka nie jedno ma imię
  2. Botwina - przyjaciółka wegetarian
  3. Kto nie może jeść botwiny?
  4. Botwina dla zdrowej skóry
  5. Botwina na nadciśnienie
  6. Botwina na cholesterol
  7. Botwina dla przyszłych matek
  8. Odkwaszanie organizmu z botwiną
Mianem botwiny lub botwinki określamy młode liście, łodygi i korzenie buraka ćwikłowego. Botwinką nazywamy również najpopularniejsze danie powstałe na jej bazie – zupę podawaną ze śmietaną i koprem. Młode liście buraków wykorzystuje się także jako dodatek do sałatek i koktajli warzywnych. Zdrowotne właściwości tego warzywa były cenione już w IV w. p.n.e.!

Botwinka nie jedno ma imię

Tym, co budzi największe kontrowersje w przypadku botwinki jest jej nieujednolicone nazewnictwo. Określeń botwina, boćwina i botwinka często używamy zamiennie, ale, z biologicznego punktu widzenia, każda oznacza coś innego. O ile botwina stanowi liście, łodygi i korzenie buraka ćwikłowego, o tyle botwinką powinna być określana jedynie zupa gotowana z botwiny, zaś boćwiną jest zupełnie inna odmiana buraka liściowego. Fenomen polega na tym, że w wielu regionach Polski boćwina jest synonimem botwiny, a w samym języku potocznym słowa „botwina” i „botwinka” stanowią wyrazy bliskoznaczne.

Botwina - przyjaciółka wegetarian

Ze względu na zawartość tłuszczów, białka, węglowodanów, błonnika, cukrów, witaminwitamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9), witamina C, E i K oraz minerałów - cynk, fosfor, magnez, mangan, miedź, potas, selen, siarka, sód, wapnia i żelaza botwina polecana jest jako składnik diety wegetariańskiej. Zawarty w tym warzywie błonnik reguluje nasz apetyt, zaś kwas foliowy koi nerwy. Udowodniono, że botwina zawiera aż 13 różnych antyoksydantów, głównie z grupy flawonoidów, które poprawiają krążenie krwi, zaś obecne w roślinie antocyjany pomagają usunąć z organizmu wolne rodniki odpowiedzialne za przyspieszone starzenie organizmu. Botwina, nawet spożywana na surowo, jest lekkostrawna i, ze względu na bogate właściwości prozdrowotne, spektrum jej zastosowania jest szerokie.
Botwinka
Botwinka - fot. pixabay.com/zivartdesign

Kto nie może jeść botwiny?

Duża zawartość szczawianów w tej roślinie jest powodem, dla którego osoby chore na kamicę nerkową umieszczają znikome ilości botwiny w swojej diecie, aby uniknąć powstawania jeszcze większych złogów w nerkach. Również osoby u których stwierdzono niedobór wapnia powinny być ostrożne – botwina utrudnia wchłanianie Ca z pożywienia.

Botwina dla zdrowej skóry

Botwina jest bogata w biotynę i cząsteczki siarki, które regulują gruczoły łojowe, przez co pomagają naszej cerze wyglądać świeżo i zdrowo – jej działanie potrafi zastąpić niejedną maseczkę.

Botwina na nadciśnienie

Korzenie buraka ćwikłowego są doskonałym źródłem azotanów, które po spożyciu przyczyniają się do poszerzenia tętnic, a tym samym – obniżenia ciśnienia krwi. Naukowcy udowodnili, że codzienne spożywanie ok. 500 gram botwiny regularnie zwalcza nadciśnienie.
Zupa botwinka, źródło: C00lfon [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Botwina na cholesterol

Botwina zawiera mnóstwo błonnika, flawonidów i betacyjanów. Te ostatnie nie tylko odpowiadają za charakterystycznie intensywną barwę warzywa, lecz także są silnym przeciwutleniaczem. W amerykańskiej publikacji Dietary nitrates, nitrites, and cardiovascular diseas możemy przeczytać, że substancje te pomagają obniżyć cholesterol LDL oraz chronią nas przed ryzykiem zawału serca i udaru mózgu.

Botwina dla przyszłych matek

W korzeniu buraka ćwikłowego znajdziemy bogactwo kwasu foliowego. Witamina ta jest najważniejsza dla kobiet w ciąży, jako związek niezbędny do prawidłowego rozwoju rdzenia kręgowego płodu. Ponadto kwas foliowy bierze udział w procesie powstawania serotoniny, przez co wykazuje działanie uspokajające i pomaga radzić sobie ze stresem, dlatego przyszłe matki powinny dbać o jego prawidłową podaż.

Odkwaszanie organizmu z botwiną

Kiedy spożywamy dużo mięsa, cukru i chleba, nasz organizm niestety ulega zakwaszeniu, które sprzyja rozwojowi takich chorób, jak miażdżyca czy nadciśnienie. Botwina, ze względu na swój skład chemiczny, jest warzywem zasadotwórczym, dzięki czemu pomaga zachować niezbędną dla zdrowia równowagę kwasowo-zasadową.
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. Food Source Information, Colorado Integrated Food Safety Center of Excellence ; “Swiss chard”; data dostępu: 2019-05-29
  2. The World Healthiest Foods, The George Mateljan Foundation ; “Swiss chard”; data dostępu: 2019-05-29
  3. Jillian Kubala, ; “Swiss Chard: Nutrition, Benefits and How to Cook It”; data dostępu: 2019-05-29
  4. Ljubica Ivanović i in., British Food Journal; “Nutritional and phytochemical content of Swiss chard from Montenegro, under different fertilization and irrigation treatments”; data dostępu: 2019-05-29
  5. R. Fordham, P. Hadley; “Vegetables of Temperate Climates”; Encyclopedia of Food Sciences and Nutrition (Second Edition), 2003;
Ocena (4.8) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy