Witamina B2 - właściwości, działanie i występowanie witaminy B2

Witamina B2, czyli ryboflawina jest niezmiernie ważną dla naszego zdrowia witaminą, stosowaną w przemyśle spożywczym, medycznym i kosmetycznym. Witaminę B2 znajdziemy w przetworach mlecznych i w mięsie. Odpowiednia podaż ryboflawiny wspiera nasz układ nerwowy, odpornościowy i chroni wzrok. Jeśli nasza cera jest pozbawiona blasku, mamy skłonność do zajadów, a włosy zaczynają nadmiernie wypadać, to znak, że brakuje nam witaminy B2.



Witamina B2, czyli ryboflawina wspiera nasz układ nerwowy, odpornościowy i chroni wzrok. Fot. dreamstimeWitamina B2, czyli ryboflawina wspiera nasz układ nerwowy, odpornościowy i chroni wzrok. Fot. dreamstime
  1. Witamina B2 na talerzu
  2. Co niszczy witaminę B2?
  3. Koi rany, łagodzi stres
  4. Sposób na piękną skórę i lśniące włosy
  5. Jak bardzo potrzebujemy do życia witaminy B2?
  6. Witamina B2 kontra rak
  7. Witamina B2 - lekarstwo na migrenę?
  8. Czy niedobór witaminy B2 to problem globalny?
  9. Zajady, wypadanie włosów, bezsenność…
  10. Co  się dzieje, gdy zmagazynujemy za dużo witaminy B2?
  11. Uzupełnianie braków
  12. Kto jest podatny na niedobór witaminy B2?


Witamina B2, z racji tego, że stanowi połączenie rybitolu i flawiny, jest nazywana ryboflawiną. Należy do związków rozpuszczalnych w wodzie i zalicza się do witamin z grupy B, obejmującej osiem witamin. Ma postać krystalicznego proszku o barwie żółtej lub pomarańczowej. Oznaczana również jako E 101, jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym jako naturalny barwnik. Jak każda z witamin należących do grupy B, ryboflawina dba o prawidłowe działanie naszego układu nerwowego. Dodatkowo wspiera wzrok i utrzymuje w dobrym stanie błony śluzowe. Jako że nasz organizm nie jest zdolny do samodzielnego wytwarzania tej substancji, musimy ją sobie dostarczać wraz z pożywieniem.

Witamina B2 na talerzu

Witamina B2 została odkryta i opisana w roku 1932. Określono ją wówczas mianem „żółtego enzymu znajdującego się w drożdżach”. Jakiś czas później wykryto ją w tkankach roślinnych i zwierzęcych. Z racji tego, że znajdziemy ją zarówno w warzywach, jak i w mięsie, mają dostęp do niej nie tylko mięsożercy, lecz także weganie i wegetarianie. Witaminę tę znajdziemy w mleku i jego przetworach, w mięsie i jego podrobach, w jajach, produktach zbożowych i warzywach. Średnie dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi 1,5 mg, przy czym kobiety wymagają dawki od 1,6 do 2,2 mg, mężczyźni od 2,4 do 2,8 mg, a dzieci do 3 roku życia – 1 mg. 100 gramowa porcja jajka dostarcza nam aż 0,542 witaminy B2, przy czym najbogatszym jej źródłem jest żółtko. Inne bogate w tę substancję produkty to: chudy ser twarogowy (0,495 mg/100 g), sery pleśniowe, dojrzewające (do 0, 597 mg/100 g), kasza jaglana (0,380 mg/100 g), wieprzowina (do 0,243 mg/100g), pieczywo żytnie (do 0,172 mg/100 g) i mleko krowie (0,170 mg/100 g).

Co niszczy witaminę B2?

Witamina B2 występuje w naszych komórkach w postaci dwóch różnych koenzymów - FMN – mononukleotydu flawinowego oraz FAD – dinukleotydu flawinoadeninowego. Może być syntetyzowana przez florę bakteryjną jelita cienkiego na bazie składników, które dostarczamy wraz z pokarmem. Ryboflawina wykazuje odporność na działanie wysokiej temperatury, jednak jest wrażliwa na promieniowanie UV pochodzące ze światła słonecznego i na zmiany odczynu środowiska. Niszcząco działają na nią takie substancje, jak alkohol, kawa, proszek do pieczenia, niektóre konserwanty stosowane w żywności, doustne środki antykoncepcyjne, a także część antybiotyków i leków psychotropowych.

Koi rany, łagodzi stres

Ryboflawina jest szeroko wykorzystywana w medycynie – głównie jako substancja wspierająca gojenie się ran. Działa kojąco przy leczeniu chorób jamy ustnej (np. afty), języka, spojówek i gałek ocznych. Co więcej, przepisuje się ją także osobom narażonym na długotrwałe napięcie emocjonalne, jako że jej regularne stosowanie łagodzi stres.
Ryboflawina ma postać żółtego proszku. By User:PatríciaR (Own work) [GFDL or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0], via Wikimedia Commons
Kawa
Kawa - pixabay.com

Sposób na piękną skórę i lśniące włosy

Witamina B2 znajduje również zastosowanie w kosmetyce, dzięki temu, że jej działanie wspiera zdrowy wygląd skóry. Pomaga utrzymać prawidłowe pH tego organu, przyspiesza gojenie się ran i zapobiega takim dolegliwościom, jak nadmierne łuszczenie się naskórka, łojotok czy zajady. Witasminę B2 stosuje się przy walce z trądzikiem i łojotokowym zapaleniu skóry.

Wykorzystywana jest także w zabiegach, które mają na celu opóźnienie procesów starzenia i powstawania pierwszych zmarszczek. Regularne dostarczanie skórze tego składnika sprawia, że staje się ona promienna i ma zdrowy koloryt. Witamina B2 wykazuje również zbawienny wpływ na stan naszych włosów – hamuje ich wypadanie i likwiduje matowość. Stosowana wraz z dobrą odżywką może zdziałać cuda!

Jak bardzo potrzebujemy do życia witaminy B2?

Witamina B2 pełni szereg istotnych funkcji w naszym organizmie -  przede wszystkim bierze udział w procesach utleniania i redukcji. Substancja ta buduje enzymatycznie czynne związki, zwane flawoproteinami, a także odgrywa istotną rolę w transformacji aminokwasów i lipidów. Dodatkowo przyspiesza przemiany związków z grupą aminową w innego rodzaju aminokwasy tudzież w węglowodany lub tłuszcze, wskutek czego nasz organizm może magazynować energię. Co więcej, witamina B2 wpływa na powstawanie enzymów rozpoczynających procesy organiczne, a także reguluje wydzielanie hormonów i tworzenie się hemoglobiny. Substancja ta odpowiada ponadto za powstawanie hormonów działających w tkankach i regulujących m.in. ciśnienie krwi czy pracę serca. W parze z witaminą A dba o prawidłowe działanie błon śluzowych, układu oddechowego, pokarmowego i krwionośnego. Jako że jest konieczna przy procesie powstawania kortyzolu, hormonu o właściwościach przeciwzapalnych, zapobiega zapaleniom i łagodzi już istniejące zmiany. Co więcej, ryboflawina odpowiada za prawidłowe działanie narządu wzroku poprzez transportowanie tlenu w obrębie soczewki oka. Jest także witaminą niezbędną w diecie diabetyków, ponieważ wzmacnia działanie insuliny. Uważa się również, że kontroluje ona działanie układu nerwowego, wpływając na produkcję neuroprzekaźników: serotoniny, dopaminy i kwasu amino-masłowego.

Witamina B2 kontra rak

Badacze obecnie szukają potwierdzenia teorii, że witamina B2 może zapobiec uszkodzeniom DNA spowodowanym czynnikami kancerogennymi. Jednakże dane na temat wykorzystania witaminy B2 w profilaktyce i leczeniu raka zawierają wciąż wiele sprzeczności. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat można sięgnąć po opracowania naukowe, np. Rivlin RS. Riboflavin and cancer: a review. Cancer Res 1973;3:1977–86.
Bogatym źródłem ryboflawiny jest jajko, a w szczególności żółtko. By cyclonebill (Vagtel-spejlæg) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons
DNA
DNA - pixabay.com

Witamina B2 - lekarstwo na migrenę?

Migrenowe bóle głowy zwykle objawiają się intensywnym pulsowaniem lub pulsującym bólem w jednym obszarze głowy. Uważa się, że zaburzenia mitochondrialne są głównym czynnikiem warunkującym niektóre rodzaje migreny. Jako że witamina B2 wpływa na funkcjonowanie mitochondriów, naukowcy badają możliwości zastosowania jej w zapobieganiu lub leczeniu tego schorzenia.

The Quality Standards Subcommittee of the American Academy of Neurology wraz z  the American Headache Society stwierdziły, że witamina B2 jest prawdopodobnie skuteczna w terapii bólów migrenowych, a przyjmowanie dawek tej witaminy pomoże zahamować objawy chorobowe. The American Headache Society zaleca przyjmować 400 mg ryboflawiny na dobę w celu zmniejszenia ryzyka pojawienia się silnego bólu głowy.

Czy niedobór witaminy B2 to problem globalny?

Braki witaminy B2 w organizmie łączą się najczęściej ze spadkiem stężenia innych witamin z grupy B, żelaza i kwasu foliowego. Problem ten istnieje na całym świecie, jednak najczęściej obserwujemy go w krajach rozwijających się. Dotyczy on głównie dzieci i młodzieży, osób starszych, kobiet w ciąży, cukrzyków, osób niedożywionych i alkoholików.

Zajady, wypadanie włosów, bezsenność…

Niedobór witaminy B2  objawia się przede wszystkim zmianami w obrębie skóry – łojotokiem, zajadami w kącikach ust, suchością i pękaniem warg, łuszczeniem naskórka w okolicy nosa, czoła, ust i uszu, mogącym przerodzić się nawet w zapalenie skóry. Towarzyszy mu również wypadanie włosów, zawroty głowy, bezsenność, Kobiety, którym brakuje witaminy B2 są bardziej narażone na infekcje pochwy. Niedobór ryboflawiny objawia się także zaburzeniami związanymi z narządem wzroku – osoby z hipowitaminozą skarżą się na pieczenie i łzawienie oczu, zmętnienie soczewki oraz uczucie „piasku” pod powiekami. Do pozostałych symptomów znacznego spadku stężenia tej witaminy w organizmie należą: niedokrwistość, zapalenie języka i światłowstręt.
Migrena
MIgrena - pixabuy.com
Kasza jaglana
Kasza jaglana - pixabuy.com

Co  się dzieje, gdy zmagazynujemy za dużo witaminy B2?

Jako że witamina B2 jest rozpuszczalna w wodzie i słabo wchłania się w jelicie, niezwykle ciężko jest ją przedawkować i bardzo rzadko obserwuje się toksyczny wpływ jej nadmiaru. Jednym z nieszkodliwych efektów przyjmowania tej substancji jest pomarańczowo-żółte zabarwienie moczu.

Potencjalnymi skutkami ubocznymi zażywania wysokich dawek witaminy B2 jest większa podatność na reakcje alergiczne. U pacjentów mogą pojawić się takie objawy, jak obrzęk twarzy lub języka, pokrzywka i trudności z oddychaniem. W przypadku pojawienia się skutków ubocznych, należy skontaktować się z lekarzem.

Uzupełnianie braków

Niedobór witaminy B2 możemy uzupełnić poprzez modyfikację swojej codziennej diety albo przyjmując suplementy w tabletkach. Jeśli organizm wysyła sygnały świadczące o niedostatecznym poziomie tej substancji, powinniśmy wówczas zadbać o to, aby w naszym jadłospisie zagościło sporo nabiału, kaszy jaglanej, dobrej jakości mięsa wieprzowego, a także fasoli, szpinaku, selera naciowego i tłustych ryb. W przypadku, gdy zdecydujemy się na suplementację, powinniśmy pamiętać o konieczności utrzymania bezpiecznego stężenia witaminy B2 w organizmie. Należy przyjmować dobowo dawki o maksymalnej wielkości 2 mg, aby nie doprowadzić do przyspieszonego wzrostu jej zapasów. Większe porcje tej substancji powinniśmy spożywać jedynie z pokarmem. Na rynku są dostępne preparaty zawierające samą ryboflawinę tudzież zestawy, mające w swoim składzie inne witaminy z grupy B. Zarówno suplementy jak i mleko należy przechowywać w ciemnych opakowaniach, chroniących produkty przed niszczącym ryboflawinę promieniowaniem UV.

Kto jest podatny na niedobór witaminy B2?

Jeżeli w naszej diecie brakuje nabiału, a dodatkowo często sięgamy po kawę czy alkohol – możliwe, że wkrótce wystąpi u nas niedobór witaminy B2, aby uniknąć jego przykrych skutków, a także zachować zdrową skórę i mocne włosy, powinniśmy zadbać o prawidłowe odżywianie się wzbogacone dobrej jakości suplementami zawierającymi witaminę B2.
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. John T Pinto, Richard Rivlin; “Riboflavin (Vitamin B2)”; Handbook of Vitamins, Fifth Edition, pp.191-266;
  2. “http://www.ajcn.nutrition.org”; data dostępu: 2016-01-11
  3. “http://www.ods.od.nih.gov”; data dostępu: 2016-01-11
  4. “http://www.livestrong.com”; data dostępu: 2016-01-11
  5. Hilary J Powers; “Riboflavin (vitamin B-2) and health”; data dostępu: 2016-01-11
  6. “Riboflavin (Vitamin B2)”; data dostępu: 2016-01-11
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy