Witamina B1 - właściwości, działanie i występowanie witaminy B1

Witmina B1 fot. dreamstime fot. dreamstime

Witamina B1 jest pierwszą odkrytą witaminą i należy do ośmiu tego rodzaju związków zwanych witaminami z grupy B. Witamina B1 pomaga naszemu organizmowi przetwarzać węglowodany z pożywienia w energię, a także metabolizować tłuszcze i białka. Suplementy zwierające w składzie tiaminę poprawiają kondycję wątroby, skóry, włosów i oczu. Witaminę B 1 nazywa się „witaminą nastroju”, jako że wspiera nasz system nerwowy i dba o dobre funkcjonowanie mózgu. Jej zapasy możemy uzupełniać nie tylko stosując suplementy diety, lecz także umieszczając w codziennym jadłospisie np. drożdże, zarodki pszenne, pieczywo pełnoziarniste, nasiona słonecznika czy wątróbkę.


Witamina B1, zwana aneuryną lub tianiną, należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że nasz organizm nie może jej magazynować. W 1911 roku została wyizolowana z otrębów ryżowych przez biochemika Kazimierza Funka jako pierwsza z tego rodzaju związków chemicznych. Z naukowego punktu widzenia stanowi ona połączone mostkiem metylenowym dwa pierścienie – pirymidynowy i tiazolowy – przy których wyróżnia się po dwie grupy: aminową i metylową oraz metylową i hydroksyetylową.

W poszukiwaniu najstarszej z witamin
 
Witamina B1 jest syntetyzowana w naszym organizmie przez bakterie znajdujące się we florze jelita grubego, jednak możemy ją przyswajać także z pożywienia, gdzie występuje pod postacią estrów fosforanowych. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B1 przewidziane dla osób dorosłych zależy od aktywności fizycznej i (średnio) wynosi około 1,1 mg, przy czym kobiety potrzebują dawki od 1,7 do 2,0 mg, zaś mężczyźni – od 1,8 do 2,0 mg. Tiaminę znajdziemy zarówno w produktach zwierzęcych (mięso, głównie wieprzowe) w formie pirofosforanu, jak i w produktach roślinnych (zbożowych) jako monofosforan. Bogatym jej źródłemdrożdże (aż 4,1 mg/100 g!), pestki słonecznika (1,95 mg/100 g), kiełki pszenicy (1,76mg/100g), nasiona grochu (0,77 mg/100g), orzechy pistacjowe (0,74 mg/100 g), chleb razowy (0,47 mg/100 g) i pstrąg (0,43mg/100g) i wątróbka (0,26 mg/100 g). Należy pamiętać, że dużo więcej tiaminy kryje się w ciemnym pieczywie niż w pieczywie białym. Jeśli chcemy uzupełnić niedobory tej witaminy, powinniśmy w pierwszej kolejności sięgnąć po żywność roślinną. W 100 gramach pestek słonecznika znajdziemy bowiem 1,95 mg tej witaminy, zaś w szynce wieprzowej niecałe 0,70 mg.


Sporo witaminy B1 (tiaminy) mają pestki słonecznika. By No machine-readable author provided. McLeod assumed (based on copyright claims). [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY 2.5], via Wikimedia Commons
Moim zdaniem
Czy witamina B1 jest nam potrzebna?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy