Flawonoidy – właściwości, działanie i występowanie flawonoidów

Jeżyny, maliny i jagody – owoce zawierające antocyjany; źródło: pixabay.com Jeżyny, maliny i jagody – owoce zawierające antocyjany; źródło: pixabay.com

Do grupy flawonoidów zaliczamy obecnie ponad 6 tysięcy związków i prawdopodobnie lista ta wciąż nie jest jeszcze definitywnie zamknięta. Ich wspólną cechą jest kolor – substancje te odpowiadają bowiem za naturalne zabarwienie niektórych części roślin, zwłaszcza warzyw, owoców oraz kwiatów. Niezbędne do życia gatunkom botanicznym, po konsumpcji przez człowieka flawonoidy okazują się mieć zaskakująco silny wpływ również na nasze organizmy.

Samo słowo „flawonoidy” odwołuje się do łacińskiego pojęcia flavus, które oznacza żółty kolor. W rzeczywistości jednak w licznej rodzinie znajdują się związki odpowiedzialne zarówno za żółte, jak i czerwone oraz fioletowe zabarwienie roślin. Owa „koloryzująca” funkcja ma tak naprawdę głębsze znaczenie  - zdaniem naukowców odpowiada ona za przyciąganie insektów odpowiedzialnych za zapylanie, a ponadto bierze udział m.in. w filtracji promieniowania UV oraz procesie wiązania azotu. Uważa się również, że flawonoidy mają wpływ na zapach kwiatów, sposób rozsiewu nasion, a ponadto chronią rośliny przed zagrożeniami zewnętrznymi – np. toksynami pochodzenia grzybicznego lub mrozem. W tkankach zielonych flawonoidy pojawiają się przy tym zupełnie naturalnie jako wtórny produkt metaboliczny.

Flawonoidy okiem chemika

Pomimo swojej obszerności rodzina flawonoidów jest zaledwie podgrupą w wyższej kategorii związków roślinnych zwanych fenolami. Ich cechą wspólną jest obecność tzw. grup fenolowych w strukturze cząsteczki, zobrazowanych wzorem C6H5. Flawonoidy dodatkowo charakteryzują się szkieletem składającym się z 15 atomów węgla, które tworzą trzy pierścienie – dwa benzenowe i jeden heterocykliczny. W zależności od budowy i rozmieszczenia owych pierścieni węglowych flawonoidy dzielone są na dalsze podgrupy, do których należą: izoflawony, flawanony, flawanole, flawony, flawonole oraz antocyjany. Dodajmy, że w tkankach zielonych flawonoidy mogą występować zarówno w stanie wolnym, jak i w połączeniu z cząsteczkami cukru – wówczas nazywa się je glikozydami.

Znaczenie flawonoidów dla zdrowia

Nie trzeba jednak wcale znać podstaw chemii i rozumieć budowę pierścieni węglowych, aby docenić kluczową rolę flawonoidów w diecie człowieka. Jako istoty wszystkożerne jesteśmy bowiem zaprogramowani do konsumpcji jadalnych płodów roślin, a nasze organizmy w dużej mierze polegają wręcz na dostawie organicznych związków w nich zawartych – tak samo jak potrzebują witamin i minerałów. Co ciekawe, jako substancje o wyjątkowo niskim poziomie toksyczności, flawonoidy mogą być konsumowane bezkarnie nawet w bardzo dużych ilościach!

Czerwone wino – bogate we flawonoidy; źródło: pixabay.com