Dieta Atkinsa – opis i zasady. Jadłospis w diecie Atkinsa

Wszelkiego rodzaju diety robią furorę. Chociaż dieta Atkinsa już kilkadziesiąt lat temu podbiła świat, to nadal zdobywa nowych zwolenników. Jest to nieco kontrowersyjna metoda odchudzania, ale w bardzo szybki i łatwy sposób można zgubić nadmiarowe kilogramy, bez zbędnego głodzenia się. Czym zatem jest dieta Atkinsa?



Rewolucyjna dieta z lat 70-tych nadal cieszy się ogromną popularnością.  Fot. pixabay.comRewolucyjna dieta z lat 70-tych nadal cieszy się ogromną popularnością. Fot. pixabay.com
  1. Dieta Atkinsa – geneza
  2. Dieta Atkinsa – na czym polega?
  3. Dieta Atkinsa - przykładowy jadłospis
  4. Jakich produktów unikać w trakcie stosowania diety Atkinsa?
  5. Dieta Atkinsa – zalety
  6. Wady stosowania diety Atkinsa
  7. Czy dieta Atkinsa jest dla każdego?
  8. Czy warto stosować dietę Atkinsa?

Dieta Atkinsa – geneza

W latach 70-tych ubiegłego wieku, nowojorski kardiolog Robert Atkins opracował sposób odżywiania, który do tej pory budzi wiele kontrowersji. W 1972 roku opublikował on książkę „Dr. Atkin’s Diet Revolution”, w której to opisał rewolucyjne jak na tamte czasy zasady odżywiania. Przez 158 tygodni jego publikacja nie schodziła z listy bestsellerów i sprzedała się w nakładzie ponad 10 milionów egzemplarzy. Głównym założeniem diety było szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów, ale praktycznie bez żadnego wysiłku fizycznego i liczenia kalorii. Zarówno sama dieta, jak i jego książka od razu stały się dietetycznym przebojem w Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza pośród hollywoodzkich gwiazd. Jeśli zalecenia diety są restrykcyjnie przestrzegane, w ciągu miesiąca można zrzucić od 3 do 5 kg.

Dieta Atkinsa – na czym polega?

Głównym założeniem tego sposobu odżywiania jest jedzenie jak największej ilości tłuszczów, które powinny być łączone z białkami oraz także zredukowanie praktycznie do zera wszelkich cukrów oraz zbędnych węglowodanów. Podstawowymi składnikami pożywienia są tłuszcze zwierzęce (mięso i ryby) oraz oleje roślinne. Dieta Atkinsa składa się z 4 dwutygodniowych etapów, a w każdym z nich obowiązują nieco inne zasady.

W pierwszym etapie diety węglowodany należy ograniczyć do 20 g na dobę. Wtedy trzeba wyeliminować pieczywo, produkty zbożowe, owoce, warzywa zawierające skrobię oraz mleko i wszelkiego rodzaju jogurty, nawet naturalne. Co zatem powinno się jeść? Dozwolone są przede wszystkim zielone warzywa: sałata, szpinak, pietruszka, szparagi, por, kapusta, seler, kalarepa, cebula, dynia, pomidory, fasolka szparagowa, botwinka, rzepa, groszek cukrowy, cukinia, ogórek. W trakcie tego etapu można pić gorzką i bardzo słabą herbatę. Koniecznie trzeba odstawić napoje zawierające kofeinę i papierosy. Najlepiej unikać smażenia, mięso piec w piekarniku, a warzywa gotować na parze. - zachowują wtedy więcej składników odżywczych. Każdego dnia trzeba też wypijać co najmniej 2 litry wody mineralnej.

Podczas drugiego etapu (czyli diecie właściwej) można zwiększyć już liczbę zjadanych węglowodanów do 30-50 g każdego dnia. Dzięki temu, jadłospis staje się wtedy bardziej zróżnicowany. Można wtedy jeść owoce (ale tylko te o niskim indeksie glikemicznym i z niewielką zawartością węglowodanów czyli między innymi maliny, jagody i truskawki) więcej warzyw oraz urozmaicić białym serem, warzywami zawierającymi skrobię, roślinami strączkowymi i przetworami pełnoziarnistymi.

Na trzecim etapie podstawą są tłuszcze i białka, ale można już wtedy zwiększyć ilość spożywanych cukrów. Koniecznie należy pamiętać , że nie wolno ich łączyć z tłuszczami zwierzęcymi oraz jajami. Codzienne menu składa się z 3 większych posiłków oraz 2 przekąsek. Zazwyczaj trzeci etap trwa około 2-3 miesiące i zakłada utratę 1/2 kg tygodniowo.
Czwarty etap ma na celu utrzymanie prawidłowej masy ciała. W związku z tym należy jeść tyle węglowodanów, by waga nie rosła. Nie wolno dopuścić do zwiększenia masy ciała o więcej niż 2 kg. Zalecane są regularne ćwiczenia fizyczne, spożywanie jak największej ilości nieprzetworzonych potraw i picie co najmniej 2 litrów wody mineralnej dziennie.
Głównym założeniem tego sposobu odżywiania jest jedzenie jak największej ilości tłuszczów. Fot. pixabay.com
Podstawowymi składnikami pożywienia są tłuszcze zwierzęce (mięso i ryby) oraz oleje roślinne. Fot. pixabay.com

Dieta Atkinsa - przykładowy jadłospis

W diecie Atkinsa nietrudno ułożyć urozmaicony jadłospis nawet z miesięcznym wyprzedzeniem. Z dozwolonych produktów można stworzyć bardzo smaczne menu, dzięki czemu odchudzanie staje się bardzo przyjemne.
Przykładowe menu w pierwszym etapie diety (przygotowawczej):
  • śniadanie - jajecznica z szynką, kawa bezkofeinowa
  • II śniadanie - rosół z indyka
  • obiad - pieczony kurczak, porcja surówki, niegazowana woda mineralna
  • kolacja - pasztet drobiowy, stek, sałatka z sosem winegret, bita śmietana bez cukru
  • przekąski - plastry tłustych wędlin

Jadłospis dla II fazy diety (dalsza utrata wagi) Atkinsa wygląda podobnie:
  • śniadanie - omlet z pomidorami
  • II śniadanie - sałatka z sałaty, pieczonego indyka, szynki i majonezu
  • obiad - dorsz pieczony, posypany pietruszką, brukselka, bita śmietana bez cukru
  • kolacja - klopsiki z mięsa wieprzowego z duszonym szpinakiem
  • przekąski - drobiowe kabanosy

Jadłospis dla faz III i IV (utrzymanie wagi):
  • śniadanie - kilka białych kiełbasek, zielona herbata
  • II śniadanie - sałatka z tuńczyka, sałaty, kawałków boczku
  • obiad - cheeseburger z bekonem, kalafior, brokuł, świeży owoc
  • przekąski - wysokobiałkowe batoniki

Produkty dozwolone w diecie Atkinsa:
Dieta Atkinsa składa się z 4 dwutygodniowych etapów, a w każdym z nich obowiązują nieco inne zasady. Fot. pixabay.com

Jakich produktów unikać w trakcie stosowania diety Atkinsa?

Dieta Atkinsa – zalety

Główna zaletą diety opracowanej przez dra Atkinsa bez wątpienia jest jej skuteczność – bardzo szybko waga idzie w dół. Taki jadłospis ma również wpływ na obniżenie poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie - obniża się ciśnienie. Organizm uczy się efektywnie trawić tłuszcze oraz węglowodany. Dieta doktora Atkinsa nie podnosi poziomu cholesterolu, ponieważ organizm przyswaja go tylko tyle, ile potrzebuje, a resztę po prostu wydala. Jest także bardzo prosta w stosowaniu, ponieważ nie trzeba obmyślać skomplikowanych posiłków, liczyć kalorii ani pilnować indeksów glikemicznych. Przepisy kulinarne w diecie Atkinsa są banalnie proste w przygotowaniu i nie wymagają stosowania trudno dostępnych składników.

Wady stosowania diety Atkinsa

Jak każda dieta, również rewolucyjna kuracja dra Atkinsa ma swoje wady. W pierwszym i drugim tygodniu jej stosowania  może pojawiać się duże osłabienie organizmu. Wiąże się to z brakiem węglowodanów, które odpowiedzialne są za wytwarzanie energii. Początkowo duża część utraty wagi pochodzi z wody, a później spadek masy ciała pochodzi z masy mięśniowej. Dla niektórych dieta ta może być monotonna, wynikająca z ciągłego jedzenia mięsa. Pojawiają się też problemy z cerą (zwiększona produkcja tłuszczu).

Poprzez dostarczanie organizmowi dużych ilości białka i małą podaż wapnia następuje powolne odwapnienie kości, które może być przyczyną osteoporozy, a także sprzyjać odkładaniu się kamieni nerkowych. Co więcej, zakwasza ona organizm, czego efektem może być osłabienie szkliwa zębów. Istnieje też bardzo duże prawdopodobieństwo, że mogą wystąpić znaczne niedobory witamin, przede wszystkim witaminy C i witamin z grypy B oraz minerałów takich jak cynk, magnez, potas, selen i sód.
Dieta Atkinsa jest uboga w witaminy, dlatego w trakcie jej trwania koniecznie trzeba przyjmować suplementy witaminowe i minerały. Fot. pixabay.com

Czy dieta Atkinsa jest dla każdego?

Dieta Atkinsa przeznaczona jest dla osób zdrowych. Jeśli zmagamy się z nadciśnieniem, cukrzycą, miażdżycą albo wysokim poziomem cholesterolu, lepiej z niej zrezygnować. Dieta Atkinsa jest uboga w witaminy, dlatego w trakcie jej trwania koniecznie trzeba przyjmować suplementy witaminowe i minerały, przede wszystkim beta-karoten, l-karnitynę, witaminę C, potas oraz koenzym Q10. Długotrwałe  stosowanie może znacznie pogorszyć stan naszego zdrowia.
Podczas stosowania diety Atkinsa, jak w przypadku każdej diety, trzeba zachować zdrowy rozsądek. Trzeci etap diety dr Atkinsa można stosować maksymalnie przez 1 rok.  

Czy warto stosować dietę Atkinsa?

Chociaż dieta przygotowana przez Roberta Atkinsa wydaje się być zbawienna, to tak naprawdę możemy sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Chociaż od lat 70-tych ubiegłego wieku robi furorę i wiele celebrytek zachwyca się nią, to przede wszystkim trzeba pomyśleć o własnym zdrowiu i bezpieczeństwie. Mimo, że w łatwy i szybki sposób zrzucimy zbędne kilogramy, ale tak naprawdę przez długi czas będziemy zmagać się z negatywnymi skutkami. Dieta Atkinsa jest niedoborowa, doprowadza do ketozy i ma daleko idące konsekwencje w postaci braku podstawowych składników mineralnych w organizmie. Efekty diety są krótkotrwałe i niemożliwe jest stosowanie się do jej zasad przez dłuższy czas.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “http://www.dieta-atkinsa.info/”; data dostępu: 2019-03-04
  2. “https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/atkins-diet/art-20048485”; data dostępu: 2019-03-04
  3. “https://www.healthline.com/nutrition/atkins-diet-101#foods-to-avoid”; data dostępu: 2019-03-04
  4. Christian Nordqvist; “Atkins diet: What is it and should I try it?”; data dostępu: 2019-03-04
Moim zdaniem
Często stosujesz diety odchudzające?
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy