Dieta Atkinsa – opis i zasady. Jadłospis w diecie Atkinsa

Rewolucyjna dieta z lat 70-tych nadal cieszy się ogromną popularnością.  Fot. pixabay.com Rewolucyjna dieta z lat 70-tych nadal cieszy się ogromną popularnością. Fot. pixabay.com

Wszelkiego rodzaju diety robią furorę. Chociaż dieta opracowana przez doktora Atkinsa już kilkadziesiąt lat temu podbiła świat, to nadal zdobywa nowych zwolenników. Jest to nieco kontrowersyjna metoda odchudzania, ale w bardzo szybki i łatwy sposób można zgubić nadmiarowe kilogramy, bez zbędnego głodzenia się. Czym zatem jest dieta dra Atkinsa?


Dieta Atkinsa – geneza

W latach 70-tych ubiegłego wieku, nowojorski kardiolog Robert Atkins opracował sposób odżywiania, który do tej pory budzi wiele kontrowersji. W 1972 roku opublikował on książkę „Dr. Atkin’s Diet Revolution”, w której to opisał rewolucyjne jak na tamte czasy zasady odżywiania. Przez 158 tygodni jego publikacja nie schodziła z listy bestsellerów i sprzedała się w nakładzie ponad 10 milionów egzemplarzy. Głównym założeniem diety było szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów, ale praktycznie bez żadnego wysiłku fizycznego i liczenia kalorii. Zarówno sama dieta, jak i jego książka od razu stały się dietetycznym przebojem w Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza pośród hollywoodzkich gwiazd. Jeśli zalecenia diety są restrykcyjnie przestrzegane, w ciągu miesiąca można zrzucić od 3 do 5 kg.

Dieta Atkinsa – na czym polega?


Głównym założeniem tego sposobu odżywiania jest jedzenie jak największej ilości tłuszczów, które powinny być łączone z białkami oraz także zredukowanie praktycznie do zera wszelkich cukrów oraz zbędnych węglowodanów. Podstawowymi składnikami pożywienia są tłuszcze zwierzęce (mięso i ryby) oraz oleje roślinne. Dieta Atkinsa składa się z 4 dwutygodniowych etapów, a w każdym z nich obowiązują nieco inne zasady.

W pierwszym etapie diety węglowodany należy ograniczyć do 20 g na dobę. Wtedy trzeba wyeliminować pieczywo, produkty zbożowe, owoce, warzywa zawierające skrobię oraz mleko i wszelkiego rodzaju jogurty, nawet naturalne. Co zatem powinno się jeść? Dozwolone są przede wszystkim zielone warzywa: sałata, szpinak, pietruszka, szparagi, por, kapusta, seler, kalarepa, cebula, dynia, pomidory, fasola szparagowa, botwinka, rzepa, groszek cukrowy, cukinia, ogórek. W trakcie tego etapu można pić gorzką i bardzo słabą herbatę. Koniecznie trzeba odstawić napoje zawierające kofeinę i papierosy. Najlepiej unikać smażenia, mięso piec w piekarniku, a warzywa gotować na parze. - zachowują wtedy więcej składników odżywczych. Każdego dnia trzeba też wypijać co najmniej 2 litry wody mineralnej.

Podczas drugiego etapu (czyli diecie właściwej) można zwiększyć już liczbę zjadanych węglowodanów do 30-50 g każdego dnia. Dzięki temu, jadłospis staje się wtedy bardziej zróżnicowany. Można wtedy jeść owoce (ale tylko te o niskim indeksie glikemicznym i z niewielką zawartością węglowodanów czyli między innymi maliny, jagody i truskawki) więcej warzyw oraz urozmaicić białym serem, warzywami zawierającymi skrobię, roślinami strączkowymi i przetworami pełnoziarnistymi.

Na trzecim etapie podstawą są tłuszcze i białka, ale można już wtedy zwiększyć ilość spożywanych cukrów. Koniecznie należy pamiętać , że nie wolno ich łączyć z tłuszczami zwierzęcymi oraz jajami. Codzienne menu składa się z 3 większych posiłków oraz 2 przekąsek. Zazwyczaj trzeci etap trwa około 2-3 miesiące i zakłada utratę 1/2 kg tygodniowo.

Czwarty etap ma na celu utrzymanie prawidłowej masy ciała. W związku z tym należy jeść tyle węglowodanów, by waga nie rosła. Nie wolno dopuścić do zwiększenia masy ciała o więcej niż 2 kg. Zalecane są regularne ćwiczenia fizyczne, spożywanie jak największej ilości nieprzetworzonych potraw i picie co najmniej 2 litrów wody mineralnej dziennie.


Głównym założeniem tego sposobu odżywiania jest jedzenie jak największej ilości tłuszczów. Fot. pixabay.com
Moim zdaniem
Często stosujesz diety odchudzające?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy