Rodzaje grzybów ze względu na przydatność do spożycia

Okres zbioru grzybów

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
styczeń/luty/marzec/kwiecień/maj/czerwiec/lipiec/sierpień/wrzesień/październik/listopad/grudzień/

Grzyby: jadalne

Grzyby jadalnegrzyby wytwarzające jadalne owocniki. Tylko niektóre gatunki grzybów są uprawiane. W Polsce hoduje się np. pieczarkę dwuzarodnikową oraz boczniaki. Większość konsumowanych gatunków grzybów rośnie dziko w lasach.
Najpopularniejsze z nich to:

Z drugiej strony znane na całym świecie, ale niezwykle rzadkie i tajemnicze, a przez to uważane za luksusowe są trufle (trufla biała, trufla czarnozarodnikowa, trufla letnia). Medycyna alternatywna upodobała sobie z kolei japońskie grzyby shiitake (twardnik japoński) o bogatych właściwościach leczniczych oraz odżywczych.

Zdania na temat odżywczości grzybów jadalnych są podzielone. Wielu uważa, że są to rarytasy posiadające wyłącznie walory smakowe. W rzeczywistości grzyby obfitują chociażby w błonnik, a ponadto w minerały i witaminy, np. witaminy z grupy B, oraz substancje bioaktywne o działaniu przeciwnowotworowym.
Grzyby jadalne wykorzystuje się do przyrządzania potraw takich, jak zupy, sosy, kapusty, farsze, sałatki czy zapiekanki. Amatorzy grzybów często samodzielnie zbierają je, a potem wykorzystują w kulinariach. Nie zawsze jednak jest to bezpieczne. Ograniczona wiedza na temat grzybiarstwa może prowadzić do wielu pomyłek – grzyby bywają do siebie bardzo podobne. Przykładowo nieszkodliwą pieczarkę polną można łatwo pomylić ze śmiertelnie trującym muchomorem jadowitym, a smakowitą kurkę z lisówką pomarańczową powodującą silne bóle brzucha, biegunkę i wymioty. Niebezpieczne mogą okazać się również: nieodpowiedni transport grzybów jadalnych, złe warunki przechowywania, zbieranie starych grzybów, a także błędy konsumpcyjne. Przykładowo, jadalny czernidłak pospolity w połączeniu z alkoholem staje się trujący. Grzyb ten posiada bowiem enzym, który blokuje trawienie aldehydu octowego.

Zgodnie z zaleceniem Głównego Inspektora Sanitarnego, grzyby jadalne przeznaczone do spożycia powinny być uprzednio poddane obróbce termicznej w postaci smażenia, pieczenia, duszenia lub gotowania. Wysoka temperatura sprawia, że stają się one lżej strawne. Istnieją różne metody przetwarzania grzybów jadalnych – także suszenie, mrożenie czy marynowanie. Ważne, aby grzybów nie jeść na surowo. Od tej reguły są wyjątki – np. szeroko dostępna pieczarka dwuzarodnikowa może być spożywana na surowo w niewielkich ilościach, pod warunkiem, że konsument nie cierpi na dysfunkcje układu pokarmowego.